Kult X

JEDNOTLIVÉ SÉRIE AKT X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

7×20 Fight Club (recenze)

předcházející epizoda 7×18 Hollywood A.D. | následující epizoda 7×21 Je Souhaite 

režie Paul Shapiro | scénář Chris Carter | premiéra v USA 07.05.2000 | v ČR 18.02.2008 | český název Klub rváčů | hodnocení 20% další recenze zde

Mulder a Scullyová vyšetřují případ dvojnic, které si neustále kříží cestu, a tam, kde se setkají, dochází k násilným událostem bez zjevné příčiny. Klíčem k této záhadě by mohl být bývalý zločinec a polo-profesionální zápasník, po kterém obě ženy touží. Otěže případu tentokráte přebírá Scullyová, a než dovede případ ke zdárnému konci, dostane pár lidí nakládačku, včetně agentů samotných…

fightclub_a.jpg fightclub_b.jpg fightclub_c.jpg

Vždycky, když píši recenzi na nějakou epizodu, tak nemám dopředu připravený žádný vzor, který by mě naváděl, o čem přesně budu psát a jak to celé v recenzi rozvrhnu, rozdělím a napíšu. Vždycky prostě nějak začnu a ono to plyne a pokračuje tak nějak samo až po závěrečný verdikt. Podobná taktika mě však při psaní recenze na epizodu 7×20 Fight Club zradila – vůbec totiž nevím, kde začít. Příběh epizody je podivný, celá režie je divná, hudba je divná (navíc ušitrhající) a nakonec jsou tak nějak divní i ti herci, kteří v tom hrají. Znáte je, jde o Davida Duchovnyho a Gillian Andersonovou, kteří tam hrají vždycky, ale tentokrát si zmatený divák připadá, jako by tam ani jeho oblíbená dvojice nebyla. Tato epizoda je totiž hodně netradiční. Bohužel ale netradiční v tom nejhorším smyslu slova, až je v mých očích tou vůbec nejhorší z Akt X.

Jak už se sám název snaží napovědět, Klub rváčů je velmi akční záležitost. Už úvodní scéna epizody se nese ve zvláštním duchu – vidíme v ní dva podomní misionáře jedoucí na kole, kteří zastavují na typické americké ulici kdesi v Kansas City a zvoní na zvonek jednoho z domů. U domu stojí auto, na jehož značce je napsáno jméno „Betty“. Otevře jim žena, která ale vůbec nemá chuť se s nimi bavit. Proto pánové pokračují na jinou ulici k jinému domku, u něhož stojí auto se značkou, která nese jméno „Lulu“. Domek vypadá velmi podobně jako dům předcházející, nicméně oba muži si toho nevšimnou, protože v Americe všechny podobné domy vypadají stejně. Zarazí je však, když jim otevře žena, která vypadá naprosto totožně jako žena, jež před nimi o pár metrů dál zabouchla dveře. Když jí to říkají, tak jim nechce věřit a raději okamžitě zavírá dveře. Zřejmě ví proč. V tom okamžiku se totiž oba do té doby slušně chovající pánové vzájemně napadnou a strhne se mezi nimi nelítostná bitka. Poté, co se stejná nevysvětlitelná věc stane i příchozím vyšetřujícím agentům FBI, jsou na místo povoláni Mulder se Scullyovou, aby záhadě přišli na kloub. To se nakonec samozřejmě stane, ostatně skoro jako vždycky, nicméně nejsem si jistý, jestli budete s rozuzlením spokojeni, protože nejenže je divné (jako všechno v tomto dílu), ale především se jedná o rozuzlení zápletky, která je od prvopočátku naprosto stupidní a jako takové nemůže být rozuzlení o moc lepší. A nakonec ani není.

A přitom vše napovídalo tomu, že Fight Club bude hit, především tedy jméno scénáristy, kterým je – chvilka napětí – Chris Carter. Ten se ve svém komentáři k epizodě vyjádřil, že vždy chtěl natočit podobný příběh. Zklamání z výsledku je však o to větší, jelikož Carter v minulosti napsal takové skvělé epizody jako je The Host a Irresistible z druhé série a Milagro z šesté. Další důvod pro nepříjemné zklamání nám nechystal Mark Snow a hudba, kterou pro epizodu napsal a nahrál. Je mi líto, že to tak musím říct, ale tento jinak bezchybný autor ve Fight Club přinejmenším klopýtl a všechny hudební složky, které jsem zde slyšel, byly pro mé uši doslova nesnesitelné. Tato nesnesitelnost neplatí jen pro zpracování, ale také pro herecké obsazení. Davida a Gillian nechme teď stranou (mimochodem, je na nich hodně vidět, jak jsou už na konci sezóny unavení), v hlavní roli jsou nám představeny dvojčata, o kterých už byla řeč a které ztvárnila rodačka z americké Illinois Kathy Griffinová. Nepopírám, že to může být ve skutečnosti fajn ženská, v každé scéně této epizody je však tak nesnesitelná, až bych si přál, aby se jí stalo to, co se ve scéně s kanálem stane Mulderovi. To samé se týká jejího televizního partnera Berta Zupanice, kterého si zahrál Randall Cobb, bývalý boxer a hodně nadupaný chlapík. Ať už má ale jakoukoliv sílu, měl jsem během sledování obrovskou chuť mu jednu pořádně natáhnout. Bez ohledu na následky. No, zkrátka si myslím, že casting u Fight Club hodně zaspal… Nemusí se ale nijak stydět, v Klubu rváčů jako by zaspali všichni a divákovi tak nakonec nezbývá nic jiného, než udělat to samé.

Zajímavosti: Jednu věc Chrisi Carterovi musíme přičíst k dobru. V době vzniku této epizody totiž pracoval na pilotní epizodě ke svému novému seriálu – The Lone Gunmen. Spoustu starostí novopečenému otci dalšího seriálu dělal také Duchovny, který nechtěl již v osmé sérii Akt X vystupovat. || V této epizodě si zahrála Arlene Warrenová, půvabná manželka Mitche Pileggiho (Waltera Skinnera). Tato herečka však není v Aktech X žádným nováčkem, od páté série seriálu totiž průběžně ztvárňovala Skinnerovu sekretářku Arlene.

Můj názor je však jeden z tisíců, takže budu jedině rád, když mi v komentářích sdělíte reakce vaše. Když už jsem to nakousl v úvodu a označil Fight Club za nejhorší epizodu Akt X, tak mě zajímá, která epizoda je nejhorší podle vás?

Tento článek byl zveřejněn 18.2.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.

Komentáře: 34

  1. Luki8701 napsal(a) 18.2.2008 v 0:46

    Já se u Fight Club bavil, jak již jsem ostatně napsal v doskuzním fóru. Za nejhorší epizodu považuji Je Souhaite u které jsem většinu času proseděl otráven, nějak mi prostě nesedla. Fight Club rozhodně není nijak vyjímečná epizoda ale podle mne takový slabší průměr u kterého se dá příjemně zabít čas.

  2. kultx napsal(a) 18.2.2008 v 1:22

    Abych ještě doplnil další slabší kousky z Akt X, tak vedle Fight Club by to byl určitě i Ghost in the Machine, Kitsunegari a třeba i Lord of the Flies. Ale víc jsem nad tím nepřemýšlel, ona to není ani moc sranda o tom přemejšlet :)

  3. Luki8701 napsal(a) 18.2.2008 v 2:58

    Kitsunegari se mi celkem líbilo, Lord Of The Flies souhlasím, už u intra jsem zíval otrávením a nudou :).

  4. xgirl napsal(a) 18.2.2008 v 8:09

    Kitsunegari myslím trochu uškodilo, že byla/nebyla o Modellovi. Jen se tam ta postava ukázala, ale do děje extra nezasáhla, klidně to mohli nechat jen o Lindě Bowmanové a ubránit se tak srovnávání s vynikající epizodou Pusher…

  5. mona lisa napsal(a) 18.2.2008 v 9:50

    Viem, ze Vas vsetkych asi nastvem. Prosim, nenadavajte na mna!
    Ale mne sa najmenej pacilo HOLLYWOOD A.D. Pre mna – 5 %. Jedine sceny ktore boli dobre – vana, a Mulderova reakcia v kine. Inac cely dej, herecky vykon hercov, kulisy…otrasne. A ten tanec na konci,ani nekomentujem…
    Naopak, najlepsia epozoda podla mna okrem mytologickych (tie milujem) bolo Bad Blood. Cely cas som sa smiala a smejem zakazdym ako to pozeram. A dalsie super nemytologicke epizody su hlavne v 1–3 serii.

  6. kimberly napsal(a) 18.2.2008 v 11:06

    NO podĺa mňa bolo otrasné Leonard Betts, absolútne nechutné. A ďalej si ešte pospomínam.

  7. slucy napsal(a) 18.2.2008 v 13:47

    X-files samozrejme miluju, jako vy všichni, ale i kdyz jsem dnesni dil jeste nevidela, uz ted muzu rict, ze cela VII serie se mi zda slaba, vcetne Hollywood A.D. :-)

  8. slucy napsal(a) 18.2.2008 v 13:55

    PS pro mě byly jednoznacne nejhorsi dily, kde figuroval hmyz, cervi a podobna havet :-) a hnusny byl i El Mundo Gira.

  9. kultx napsal(a) 18.2.2008 v 14:08

    slucy: Dík za připomenutí, El Mundo Gira jsem taky protrpěl. Důvodem ale nebyla ta plíseň, co se v epizodě vyskytovala, ale jednoduše nuda, kterou jsem u toho všeho cítil :)

    Na druhou stranu, ta epizoda má moc dobrý závěr…

  10. Slucy napsal(a) 18.2.2008 v 14:16

    ---vidim, ze nekdo tu hodnoti podle stupne nechutnosti, nekdo podle stupne smysluplnosti:-), ja se nyni ridila tim prvnim :)

  11. Slucy napsal(a) 18.2.2008 v 14:18

    …zrovna vcera jsem sledovala Leonarda Bettse, je to sice HNUS:), ale ta myslenka je zajimava.

  12. Audrey napsal(a) 18.2.2008 v 14:20

    Souhlasila bych s Kitsunegari. Dále připojuji The List 3. série (žádná zvláštní vzpomínka), Kaddish- čtvrtá řada (zapoměla jsem), Unrequited ze čtrté (vůbec jsem ji nepochopila a k Aktům X se podle mě nehodila- nevybavím si ji spolu s jinými). Následují epizody za sedmé řady- Rush, Amazing Maleeni a Sing and Wonders. Osmou a devátou zatím nemám možnost pro sebe zhodnotit.
    P.S.U tohoto komentáře razím heslo čím méně (vypsaných epizod), tím jistě lépe!! Dobře, že těch dobrých a bravurních je ta valná vetšina!:-)

  13. kimberly napsal(a) 18.2.2008 v 16:16

    Pre mňa je suverénne najlepšou sériou šiesta, tam ma bavili takmer všetky diely a dokonca mi prídu aj geniálne. Najviac som sa nudila pri tretej sérii. Ale aj diely ako Duch stroja, úplne hnusné je Whithin a Whithout-tieto diely proste nemôžem vidiet, potom ma moc nezaujali ani TRavellers-pri tom som zaspala, aj od Sein und Zeit a jeho dvojičky som čakala o dosť viac.

  14. Xgirl napsal(a) 18.2.2008 v 16:52

    Po shlédnutí nepovažuju sedmičku za nějak extrémně špatnou nebo nepovedenou..je slabší, než třeba šestka, ale jinak se mi docela líbila. Co se týká AX, tak nějaké vyloženě neoblíbené díly, které by mě nebavily nemám, ráda se podívám i na Ghost in the machine (ano, uvědomuju si, jak jsou ty počítače zastaralé:-)

  15. ještěr napsal(a) 18.2.2008 v 16:55

    (OT) Hele Michale, v jakem programku delas ochutnavkove screeny k epizodam? Kdysi jsem pro podobne ucely zkousel XnView a Fraps, ale vzdycky mi to udelalo cerne okynko. ;) Thx.

  16. kultx napsal(a) 18.2.2008 v 17:02

    ještěr: S tímhle dotazem se mi klidně ozývej na mail. Ale jinak „pracuju“ v prográmku BS Player (http://www.stahuj.centrum.cz/…ace/bsplayer). Stačí stisknout klávesu P a screen je na světě :)

  17. Luki8701 napsal(a) 18.2.2008 v 17:16

    Teda posuzovat kvalitu epizod Akt X podle míry nechutností je dosti zcestné ;)

  18. kultx napsal(a) 18.2.2008 v 17:18

    Tak to já zase docela chápu, že někdo tu epizodu nemůže snést, jak moc mu připadá nechutná… I když já to takto nedělám.

  19. Luki8701 napsal(a) 18.2.2008 v 17:34

    kultx@ ale epizoda přece může mít i jiné kvality a to že je v ní pár nechutnosti imho tak nějak neovlivňuje kvalitu epizody jako celku, opravdu si totiž nepamatuju epizodu která by byla samoúčelná co se nechutností týče :). Ale to je samozřejmně můj názor :).

  20. kultx napsal(a) 18.2.2008 v 17:40

    Luki: Souhlasím, tady nejde o stránku kvality. Ta může být klidně vysoká, ale to je vlastně úplně jedno, pokud ta epizoda přijde někomu nechutná natolik, že se na to nezvládne ani dokoukat :)

    Ale taky si teď zpětně uvědomuju, že snad neexistuje epizoda Akt X, ve které by se bezdůvodně valily litry krve a slizu… Což je dobře :)

  21. yčo napsal(a) 18.2.2008 v 20:51

    Mě většinou nejvíc baví epizody, kdy může člověk nabýt pocitu, že by se něco podobného snad i mohlo stát. (Samozřejmě pokud o tom nezačne přemýšlet úplně do důsledku.) Tudíž se mi dost líbily díly Padá soumrak, Tam za mořem, Bažina, Papírová srdce, Unusual suspects a Field trip (I když jinak plná snadno odhalitelných faktických chyb.). Folie a deux, Monday a Bad blood jsou sice absolutně nepravděpodobné úlety, ale jelikož to scénář od prvních momentů vůbec nezastírá, tak je to nakonec opravdu dobrá zábava. Zatracovaný Duch stroje sice poněkud pozbyl přesvědčivosti díky ztrátě technické aktuálnosti, ale jinak bych neměl nic až tak podstatného proti, možná pro někoho je to obehrané téma, ale jelikož jinak vůbec na sci-fi nekoukám, tak jsem i tento díl docela s chutí shlédnul. Pokud bych měl naopak říct, co mě jaksi minulo, tak by to byla skoro celá 2. série s výjimkou 4 epizod: Blood, Die Hand die verletzt, Naše město a Neodolatelné. Dál se mi zdají dost slabé díly Leonard Betts, Seznam, El mundo gira a většina mytologie – i když třeba Nisei/731 a Redux nebudí dojem totálního výmyslu a při zachování určitého odstupu jsem neměl problém na tom udržet pozornost.

  22. krycek napsal(a) 19.2.2008 v 0:12

    Sice táto epizoda nebola nijak výnimočná,ale podľa mna nebola zas tak strašná ako o nej večšina píše…

  23. Lila napsal(a) 19.2.2008 v 0:20

    siedma seria je moja uplne najoblubenejsia, tato groteska s nazvom fight club ma bavila od zaciatku do konca, mulderova hlaska „vcuclo ma do kanalu“ mi sposobila az nebezpecny zachvat smiechu a celu epizodu som rozmyslala nad tym, ci jedna z tych „dvojiciek“ nebude z paralelneho vesmiru. a hudba je tu fantasticka, mi to pripomina stare b-ckove horory, alebo stare kung-fu filmy, dalsia pecka je na zaciatku, jak su agenti snimani zozadu ked sa pytaju nieco dvojicky, uplne ma sokovalo, ked sa otocili, sak aj hlasy mali rovnake!!! proste siedma seria je naj!

  24. mona lisa napsal(a) 19.2.2008 v 9:03

    Mne sa tato epizoda pacila! Este by som povedala, ze je piata v poradi co sa tyka 7 serie (pre mna je popradie najlepsich epizod tejto serie nasledovne: Requiem, Amor Fati, Sixth Extinction, En Ami, Fight Club, Brand X, All thing, Hungry, First Person Shooter, Je Souhaitte). Ostatne epizody ma vobec nezaujali, dokonca, ani Closure, i ked som si na konci trochu poplakala. Requiem bolo v sedmicke jednoznacne najlepsie.

  25. Thrawn napsal(a) 19.2.2008 v 9:14

    Nijak ultra šptaný mi to teda nepřišlo.
    Máte pravdu s tou hudbou, takovýhle rádoby vizionářství ve stylu napodobování street-fite hudby se ke Snowovi fakt nehodí…
    Každopádně ale znám rozhodně horší epizody. Konkrétně ze sedmé série třeba nedávno odvysílaná Z pohledu střelce.

  26. dks napsal(a) 19.2.2008 v 10:04

    nuz veru, az take hrozne to nie je. proste niekomu nesadla, ale da sa pozriet. moje hodnotenie 4/10, co naznacuje taky lahky podpriemer…
    suverenne najhorsie vobec zo vsetkych su premna zatial hollywood a fps (a celkovo 7.seria). uvidime, ci ich nieco v zlom slova zmysle prekona.
    a najlepsia (okrem mytologie) by mozno mohla byt 6×08 How the ghosts stole Christmas. videl som ju sice davno, ale pamatam, ze som sa pri nej neskutocne zabavil…

  27. kimberly napsal(a) 19.2.2008 v 10:38

    Ako Duchovia ukradli Vianoce to je moja neskutočná srdcovka. Absolútne milujem ten diel a ešte aj Zachádzku a diel ktorý neviem ako sa volal-čo tam v takej rašeline ostali zahrabaní-myslím že to malo dačo s halucinogénnymi hubami.

  28. haci napsal(a) 19.2.2008 v 15:06

    Vy jste tu fight club tak rozcupovali, že jsem včera vůbec neměla odvahu se na to podívat. Raději jsem zkoukla never again a memento mori – ty jsem si správně pamatovala jako dobré epky. Uvidím, jestli se dnes osmělím a kouknu na tu řežbu. Jinak How the ghosts stole Christmas se mi také líbí moc, ale zatím jsem všechny díly neviděla, tak pořadí nemohu sestavovat.

  29. nabaa napsal(a) 19.2.2008 v 18:54

    Musím uznat, že z mého pohledu teda epizoda nic moc. Pár dobrých scén, většinou zahrnujících Muldera, Scullyovou, nebo oba, jinak ale vcelku nuda.:o( Moje nejmíň oblíbené epizody jsou Dreamland I a II a En Ami. A teď tedy i Fight Club.

  30. Slucy napsal(a) 20.2.2008 v 10:19

    …aneb, co clovek to názor:-), takze tady muzeme donekonecna vyjmenovavat sva poradi :), taky se mi tato ep. nezdala nejhorsi v historii akt X, spis takova VATA, ktera ma zaplacnout misto v serii (jako mnoho dalsich v VII.). Jinak pro me byly nejhorsi (z ruznych duvodu) dily, ktere jsem po nahrani smazala (!) -např. F.Emasculata, The List, El Mundo Gira, Travelers.--- A Dreamland jsem si naopak koupila na originalce, tak mě dostal :-)

  31. Já napsal(a) 23.2.2008 v 21:31

    Já mám jako tři nejhorší epizody Teliko, Firewalker a Milagro.

  32. oskvarka napsal(a) 22.11.2009 v 10:12

    no tato epka…nebola nudna ako napr hell money pre mna do teraz asi najnudnejsia,
    …ale cely namet…jednoducho otras a to niesom nejako proti bytkam alebo tak…jednoducho mi to prislo trapne…vsetko co sa tych dvoch zenskych tykalo…boli tam len 3 svetle okamziky ktore sa mi pacili…na zaciatku ako Scully hada co to bude za pripad, ako muldyho vcuclo do toho kanala a konfrontacia Scully s tym ich genetickym otcom v nemocnici…takze za to kludne tych 20 pecent moze byt…myslim ze je velmi malo pravdepodobne ze si tuto epku este dakedy pustim…

  33. mc emil napsal(a) 23.6.2012 v 16:14

    Nejhorší epizoda seriálu jednoznačně First Person Shooter. To bylo tak hloupý, že to podle mě nemělo nikdy ani vzniknout… Druhej flek Ghost in the Machine, to byla ztělesněná nuda a jedinej díl Aktů X, u kterýho jsem usnul (i když se mi to málem povedlo i u dílu Space, kterej bych dal na bronzovou příčku)… Fight Club možná žádnej skvost není, ale dost mě pobavilo, jak šla Scullyová do vězení vyslýchat otce těch dvou zrzek :)

  34. captain napsal(a) 20.4.2015 v 14:47

    Jedennz nej dilu vubec. Pouceni o lidske povaze a neukojitelnosti nasich jesitnych sobeckych prani. A pritom byt clovekem je to nej!!! I nemrtelna bytost zvolila byti jen clovekem…

Řekněte nám svůj názor!