1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

2×21 The Calusari (recenze)

režie Michael Vejar | scénář Sara B. Charno | premiéra v USA 14.04.1995 | na TV Prima 02.03.2004 | český název Kalušari | hodnocení 80% další názory zde

Malého chlapečka zabije vlak poté, co utíká za balónkem, který se nevysvětlitelně pohybuje proti větru. Tragické, ale také řádně podivné úmrtí přivádí Muldera se Scullyovou ke chlapečkově babičce a k jeho staršímu bratrovi. Mulder později s pomocí několika tajemných mužů zjišťuje, že za zločiny nejspíše stojí právě bratr, který je podle všeho posednut ďáblem.

S epizodou 2×21 Calusari vstoupil do Akt X svěží vzduch ve formě nového příběhového prvku. Abychom však byli přesnější, měli bychom mluvit spíše o notně zatuchlém vzduchu, protože epizoda Calusari se zaměřuje na fenomén vymítání ďábla. Ten vám bude nejspíš nejlépe znám ze slavného thrilleru The Exorcist (1973) od Williama Friedkina, ale pravdou je, že tzv. exorcismus skutečně existuje a má tisíce let starou tradici. Jedná se o náboženský úkon, během kterého je z lidí, zvířat či dokonce věcí vyháněn ďábel nebo jemu podobné zlé síly. A právě na posednutí ďáblem má agent Mulder podezření v příběhu této epizody.

Ačkoliv se v kontextu seriálu Akta X jedná o něco, co tu ještě nebylo, Calusari je zcela klasickou MOTW podívanou, která má všechny klady i zápory samostatně stojících epizod. Přiznám se ale, že i přesto se v mých očích Calusari vždy nějakým obtížně popsatelným, spíše pocitovým způsobem odlišovala od zbylé produkce druhé série. Nikdy jsem si však nedokázal jasně odpovědět, co je v této epizodě jinak, a tak jsem to nakonec vždy svedl na tvůrce. Pro režiséra Michaela Vejara to totiž byla jediná práce, kterou na Aktech X kdy odvedl.

To scénáristka Sarah Charno na tom sice byla o něco lépe, protože v druhé sérii napsala ještě velmi podobně laděnou Aubrey, ale stále se v případě Calusari jedná o spolupráci dvou lidí, kteří nejsou s Akty X vlastně nijak zásadně spjati. Přesto epizoda obsahuje několik nezapomenutelných sekvencí jako je například strhující finále, kdy skupinka starších kalušari vymítá z malého chlapce zlé síly. Levitující postel, děsivé zvuky, podmanivá hudba…; to vše prostě nemůže nefungovat. Nejsou to však jen tyto okamžiky, strašidelných momentů je v celém díle hezká řádka a nemíním tím teď pouze klasické lekačky, ale i některá mrazivá odhalení v příběhu.

Byly to právě výše zmíněné vizuální efekty, které tvůrcům daly při vzniku epizody řádně zabrat. Akta X již na konci druhé série byla hitem a mohla si leccos dovolit, přesto nesmíme zapomínat, že se nacházíme v oblasti televizních seriálů, navíc v roce 1995. Hned tři zajímavosti jsou spojeny s hereckým obsazením. Jednak je toto již druhá epizoda, ve které se objevuje postava psycholožky Karen Kosseffové (která měla pohovor s agentkou Scullyovou již v epizodě Irreisitible a následně pak v Elegy), ale především se tu poprvé objevuje Dr. Charles Burks, Mulderův známý, který oběma agentům v dalších letech ještě několikrát pomůže (Leonard Betts, Biogenesis, Rush, Hollywood A.D., Badlaa). Burksův představitel se objevil také v epizodách The Jersey Devil a War of the Coprophages, tam ale ztvárnil různé postavy – v první otce rodiny a v druhé jmenované doktora Newtona. Byla by ostuda zapomenout ještě na paní Lilyan Chauvinovou, která se v této epizodě zhostila role tajemné babičky Goldy. Tato pařížská rodačka měla za sebou v době vysílání Calusari již padesátiletou hereckou kariéru a jak vypadala v mládí, na to se můžete podívat na jejích oficiálních stránkách. Zemřela minulý rok ve věku 82 let.

Tento článek byl zveřejněn 18.1.2009 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.