1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

9×09 Underneath (recenze)

předcházející epizoda 9×13 Audrey Pauley | následující epizoda 9×14 Improbable

režie John Shiban | scénář John Shiban | premiéra v USA 31.03.2002 | v ČR není | český název Pod povrchem | hodnocení 40% další názory zde

John Doggett se dozvídá, že z vězení má být propuštěn sedminásobný vrah Bob Fassel, kterého před třinácti lety ještě coby policista v New Yorku zatýkal. Údajně měla zločince očistit DNA. Tomu však Doggett nevěří. Žádá Scullyovou o provedení dalších testů, ale ty však stále hovoří v jeho prospěch. Doggett je rozhodnut usvědčit Fassela stůj co stůj, což však nebude nijak snadné, protože vrahem není on, nýbrž jeho hříšná polovina, která se dokáže zhmotnit a nekontrolovaně jednat na vlastní pěst a proti Fasselově vůli.

Epizodu 9×09 Underneath napsal a natočil John Shiban. První epizodou tohoto schopného scénáristy, který byl stálicí v tvůrčím týmu Akt X již od třetí série, byla The Walk, do níž se mu podařilo procpat několik strašidelných momentů. Ačkoliv se s kolegy Frankem Spotnitzem a Vincem Gilliganem podílel na ulítlých epizodách jako Leonard Betts, Monday a Dreamland ze čtvrté a šesté série, epizoda Underneath je ponurý thriller, jehož atmosféra nejvíce připomíná výbornou Badlaa, rozhodně nejlepší Shibanovu sólovou epizodu.

Jak se vlastně John Shiban dostal k režírování, když mu v letech předešlých tolik svědčilo právě psaní? V době, kdy tato epizoda vznikala (jaro 2002) už bylo potvrzeno, že devátá série je poslední sérií celého seriálu (Chris Carter tuto pro všechny věrné fandy smutnou zprávu oznámil hned na začátku roku 2002). A tak ti, kteří při seriálu věrně stáli po celé ty roky, dostali možnost nejen si svoji vlastní epizodu napsat, ale také natočit. Shiban byl mezi nimi a je velká škoda, že se tomuto jinak kvalitnímu scénáristovi jeho první (a zároveň poslední) pokus příliš nezdařil.

Z nějakého důvodu mi celá epizoda připadá velmi vyčerpaná, bez nápadu a ducha, kterými jinak oplývá většina epizod Akt X. Tak například na příběhu považuji nejzajímavější jeden jediný střípek, který se hned v úvodní sekvenci dozvíme o minulosti Johna Doggetta. Současného agenta FBI totiž vidíme v policejní uniformě newyorského pěšáka, kterým byl před nástupem do FBI. Bohužel, scénárista se tomuto nijak více nevěnuje a docela pochopitelně se soustředí na vyšetřování vražd, z nichž je v této epizodě obviněn jakýsi Robert Fassl. Postavě tohoto muže je v příběhu epizody věnován velký prostor, a tak nejenže si prakticky neužijeme agentku Scullyovou, ale velmi poskrovnu na obrazovce uvidíme i Doggetta a Reyesovou. Naštěstí Earl Brown, který Fassla ztvárnil, nehraje špatně a ačkoliv toho moc nenamluví, někteří diváci se s jeho postavou možná ztotožní a zalitují nad jeho pohnutým osudem. To ale bohužel ani náhodou nestačí a krom několika nelogičností epizoda nabízí jen šeď a nudu, která zapříčiní, že si na Underneath dvě hodiny po závěrečných titulcích ani nevzpomenete.

Tento článek byl zveřejněn 12.7.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.