1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

9×06 Lord of the Flies (recenze)

předcházející epizoda 9×05 4-D | následující epizoda 9×08 Trust No 1

režie Kim Manners | scénář Thomas Schnauz | premiéra v USA 16.12.2001 | v ČR není | český název Pán much | hodnocení 20% další názory zde

Nacházíme se v Ocean City v New Jersey. Partička mladíků z tamější střední školy se zde za všudypřítomné bouřlivé podpory kolemjdoucích a zvědavců chystá ke svému dalšímu velkému triku. Po vzoru bláznivého pořadu Jackass, který několik let vysílala televizní stanice MTV, tito nadšenci vymýšlejí a následně provádějí nejrůznější kousky, jako je například nebezpečná jízda v mobilním záchodě nebo v nákupním košíku. Jeden z dalších krkolomných triků však skončí tragédií. Bill Kizzler, jeden ze stálých členů této bláznivé skupinky, se chystá k další z mnoha akcí, při které se pokusí uvnitř klasického nákupního vozíku „doskočit“ pomocí přichystané rampy co nejdále. Něco se ale pokazí a Bill nepochopitelně v půli cesty z vozíku vypadne. Všichni přihlížející jsou v šoku, když zjistí, že mladíkovi chybí téměř půlka hlavy, aniž by měl poškozenou ochranou helmu. Korunu všemu nasadí nevysvětlitelná událost, když během pitvy mladému muži z hlavy vylétne několik stovek much. Případ pro Akta X je na světě.

Epizoda 9×05 Lord of the Flies, kterou by šlo do češtiny přeložit asi jako Pán much, je bezpochyby dost možná nejbizarnějším případem, který jsme v Aktech X kdy viděli. Ano, vypravili jsme se do cirkusu (Humbug), bojovali proti neviditelným slonům (Fearful Symmetry) a lovili upíry (Bad Blood), ale příběh o chlapci, který díky jistým událostem z minulosti dokáže ovládat mouchy, jsme tu opravdu ještě neměli. Tvůrcům Akt X se vždy dařilo takto šílené příběhy podat poutavě a s jistou dávnou vkusu. V případě Lord of the Flies se však nemůžete vyhnout pocitu, že se vás tvůrci snaží pobavit za každou cenu. Scénárista této epizody jako by razil heslo, že smích by měl být vždy vyvažován slzami, a proto se v pozadí potrhlé zápletky odvíjí laciný a stokrát viděný příběh smutné lásky mezi dívkou-královnou školy a chlapcem-prokletým vládcem hmyzu. Zní to hrozně, že? A hrozné to taky je.

Tentokrát totiž velmi zásadně zklamal i casting a všichni herci ve vedlejších rolích (tedy všichni s výjimkou Roberta Patricka, Annabeth Gishové a Gillian Andersonové) jsou jen podivnými, či (v horším případě) nesympatickými figurkami. Je to případ nejen dvou mladých herců – Hanka Harrise a Samaire Armstrongové – ale také Michaela Wisemana, který ztvárnil nezapomenutelného (ve špatném smyslu slova) doktora Rockyho Bronzina. Postavy těchto herců jsou tak nesympatické, že absolutně nemáte šanci se s nimi sžít nebo jim dokonce začít fandit, a tak jim budete přát maximálně tak brzkou smrt. Ale možná je problém pouze u mě a vám se Bronzino se svými stovkami úšklebků a pokusů, jak sbalit agentku Scullyovou, bude líbit. Mizerným výběrem herců mi tato epizoda až nepříjemně připomínala Fight Club ze sedmé série, což je suverénně nejhorší epizoda celého seriálu.

Ačkoliv si Pán much odnáší stejné hodnocení jako Klub rváčů, příšernost ze sedmičky na trůnu i nadále zůstává. Nejvtipnější z postav tak nakonec je agent Doggett, který velmi brzy přijde na to, proč měl mladík hlavu plnou much. Měl tam totiž nasráno… ;) Kdybych chtěl být zlý, tak řeknu, že podobný problém měl i scénárista epizody. To ovšem neřeknu, protože Schnauz v deváté sérii napsal ještě epizodu Scary Monsters, kterou si svoji silně pošramocenou reputaci dokonale napravil. Sluší se také dodat, že krom toho dostal ještě důvěru k napsání scénáře k epizodám Tango de los Pistoleros a Madam, I'm Adam ze seriálu The Lone Gunmen. Pokud jde o režii, tak s ní Pán much rozhodně žádný problém nemá a všechny technické záležitosti fungují bez problémů. Není se ani čemu divit, Kim Manners, režisér více jak 50 a producent 150 epizod Akt X, už přeci jen nějakou tu zkušenost má.

Osobně si nedokáži představit, komu by se epizoda Lord of the Flies mohla líbit. Ano, bezesporu jde o jeden z těch humornějších dílů, které byly v historii Akt X vždy tak oblíbeny, ale na scéně prostě a jednoduše chybí ta sehraná dvojka David Duchovny a Gillian Andersonová, která každé podobné epizodě – ať už to byl Humbug, Syzygy či Leonard Betts – dokázala předat ducha a vtip. Chybí i něco z té atmosféry, kterou například Bad Blood či Dreamland velmi bohatě oplývaly. Lord of the Flies zůstává jen bezduchou podívanou. Neříkám, že Robert Patrick a Annabeth Gishová hrají špatně, ale z celé deváté série bych zkrátka vymýtil všechny humorně laděné epizody, které se do této fáze seriálu – jak tvůrci pochopili v sedmé sérii a následně uplatnili v celé osmé – už prostě vůbec nehodí.

Zajímavost: Pokud se budete v úvodní scéně epizody více než smrti nešťastníka divit všem těm skopičinám, co tito blázniví teenageři vyvádějí, pak vězte, že tento typ zábavy měl jednu dobu v médiích skutečně vysokou oblibu a jeho vysílání v televizi sledovaly miliony lidí. Mluvím samozřejmě o dnes již mrtvé televizní show s názvem Jackass, kterou vysílala americká MTV v letech 2001 až 2003. Parta lidí okolo šílence jménem Johnny Knoxville má krom toho za sebou již dva celovečerní filmy a i když na podobné legraci neulítávám, odvážnějším z vás doporučuji vyzkoušet druhý díl Jackass: Number Two z roku 2006. Jen ten mozek nechte na poličce.

Tento článek byl zveřejněn 23.5.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.