1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

9×02 Nothing Important Happened Today II (recenze)

předcházející epizoda 9×01 Nothing Important… | následující epizoda 9×03 Daemonicus

režie Tom Wharmby | scénář Chris Carter, Frank Spotnitz | premiéra v USA 18.11.2001 | v ČR není | český název Dnes se nic významného nestalo II | hodnocení 60% další názory zde

Agenti dál odhalují pozadí tajného projektu, jehož součástí je kontaminace dodávky vody do domácností chloramínem, což má posloužit při vývoji nové generace téměř nezničitelných geneticky upravených supervojáků. McMahonnová, která je jedním ze dvou prvních prototypů supervojáka, tvrdí, že se snaží projektu zabránit. Informace zjištěné Reyesovou a Osamělými střelci svědčí o opaku – zdá se, že McMahonnovou utopení muži se snažili projekt odhalit. Pátrání dovede agenty na loď, jejíž kapitán právě patřil mezi tyto „hrozby“ a kde objeví tajnou laboratoř, ve které probíhaly pokusy se zmutovanými vajíčky. Na lodi je ale aktivovaná nálož, takže se Scullyové nepodaří zjistit, jestli jsou ona a William také součástí projektu. Doggett, kterému hrozí vyhození od FBI, dá jasně najevo náměstkovi Kershovi, co si myslí o jeho účasti na celém spiknutí, ovšem Kersh ho přesvědčuje o tom, že se jak jemu, tak předtím Mulderovi, snažil pomáhat, a že jedná pod hrozbou smrtí, pokud nebude spolupracovat. Doggett se konečně dozví i to, proč Mulder zmizel, a že ho k tomu přiměla samotná Scullyová.

9×02 Nothing Important Happened Today II (NIHT) je pokračováním předcházejícího mytologického dílu. Scénáristé Chris Carter a Frank Spotnitz se očividně snažili, aby nová kapitola, kterou v mytologii přibližně od poloviny osmé série rozvíjeli, byla zajímavá a strhující. V porovnání s klasickou mimozemskou mytologií prvních šesti sérií už to ale bohužel zdaleka není ono. Scénář se sice tváří, že se v něm děje spousta věcí, ale když se nad dějem obou epizod v klidu zamyslíte, zjistíte, že se toho vlastně tolik ani neděje. Že je William svým způsobem „nadpřirozený“ a zvláštní, to už víme. Že se to všude (i v FBI) hemží supervojáky, to už víme taky. A nic dalšího nového nám v tomto ohledu první dvě mytologické epizody deváté řady už nepřinesou.

Krom skutečně efektního závěru mě nakonec nejvíce potěšila herecká sestava. Náznaky už sice byly v první epizodě, ale všichni přítomní se nám hezky vybarvili až v díle druhém (který je nakonec přeci jen o něco lepší než ten první). Řeč teď není ani tak o agentce Scullyové (která jako by pořád neví, jestli chce nebo nechce znát pravdu o svém synovi), ani o Doggettovi a Reyesové (z nichž se očividně stává nová nerozlučná dvojka na Aktech X, tolik podobná Mulderovi a Scullyové před osmi lety), ale o zástupcích ředitele FBI – Kershovi a Follmerovi. Oba jejich herečtí představitelé podle mého názoru hrají výborně a například Brad Follmer se do budoucna jeví jako velmi zajímavá a rozporuplná postava.

Znovu se tak začíná potvrzovat staré známé pravidlo, že v Aktech X není nikdo bezdůvodně a pouze zlý. V případě všech záporných mytologických postav (Syndikát, Kouřící muž, Kersh) zde vždy existovaly jisté priority, jimž bylo třeba vyhovět, mnohdy i za cenu nejvyšší. Pokud jde o herce v hlavních rolích, tak jen ze zajímavosti uvedu poznámku Roberta Patricka, který si v jednom prohlášení velmi pochvaloval natáčení epizody. V jedné ze scén se totiž v jeho obývacím pokoji sejdou hned tři půvabné ženy – Gillian Andersonová, Annabeth Gishová a Lucy Lawlessová.

Zajímavosti: Tento mytologický dvojdíl (konkrétně jeho první část) je formou vtipného odkazu propojen se závěrečnou epizodou seriálu The Lone Gunmen. Nezapomínejme, že děj poslední epizody seriálu o Osamělých střelcích probíhal v polovině roku 2001, tedy přibližně ve stejném období, kdy se odehrávaly události epizod Existence a Nothing Important Happened Today. || Tato epizoda je věnována Chadu Kellerovi, technikovi a blízkému kamarádovi Chrise Cartera a jeho manželky Dori. Chad byl zavražděn 11. září 2001 během teroristických útoků na Washington a New York. || Motto této epizody není klasické „The Truth is Out There“, ale „Nothing Important Happened Today“, což je i název prvních dvou epizod. Toto zajímavé slovní spojení v závěru druhého mytologického dílu objasní zástupce ředitele Kersh v rozhovoru s Doggettem. Jsou to slova, která si do svého deníčku zapsal Jiří III., britský král. Panovník takto učinil přesně 4. července 1776, tedy v den, kdy za oceánem proběhlo podepsání Deklarace nezávislosti, což vedlo ke vzniku Spojených států amerických a ztrátě britského vlivu na těchto územích. Kersh pak ještě dodá, že v ten den vypukla velká revoluce, aniž by si toho všiml samotný král. A právě toto by si měl Doggett pamatovat. Zástupce ředitele FBI pak ještě Doggettovi naznačí, kdo skutečně stojí za Mulderovým nečekaným odchodem do ústraní. Informace je to vskutku zajímavá…

Tento článek byl zveřejněn 6.5.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.

Komentáře: 29

1. kultx napsal(a) 6.5.2008 v 15:26

Tak na rozdíl od recenze na první díl jsem se v této pokusil více zaměřit na samotnou epizodu. Snad se to povedlo… ;-)

2. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 15:30

Velmi pěkná recenze, i když jsem jeden z těch (hlasitých) hlasů co preferujou mytologii 8. a 9. série. Nikoliv kvalitativně ale obsahově protože nekonečná zasedání syndikátu a všude pobíhají mimozemský lovec byli využiti více než dost. Imho v tomto ohledu je děj těhle epizod důležitý odhalením staré vojenské lodi na které celou tu dobu probíhaly experimenty a hlavně slouží k „uvítání“ nových postav a jejich vztahů a jako takové mi obě části NIHP vyhovují, na 100% to není ale pěkných 80 si u mne zasloužily :).

3. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 16:17

Díky za ten elaborát :-) Když se na ty série dívám postupně, ani si moc neuvědomuji, že by ta či ona série byla horší nebo lepší. Ale jakmile si teď, během sledování devítky, vybavím první sérii s Panem X, bylo to přeci jen jiný kafe. Jinak taky pozoruju – oproti dřívějšku – že Scullyová je v jednom kuse na zhroucení; minimálně vyděšený výraz a slza v oku jsou skoro na denním pořádku (kdy poprvé pořádně brečela? V Beyonnd The Sea? Pak myslím až v Irresistible, pak zas dloouho nic). Zpočátku jsem velmi oceňovala schopnost Gillian to tak skvěle zahrát, ale teď už si řikám, že když to dělala pak už prakticky pořád, asi to tak náročné nebylo. prostě se jen přepnula do režimu „zdeptaná Scully“ a z fleku to vystřihla. Myslím, že to, co vydrží ona, by nevydržel ani supervoják :-) možná je toho trochu moc; na můj vkus určitě.

4. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 16:32

Queequeg@ tak nevím ale zdrcenou Scully si v devítce vybavuju jen ve Williamovi a v The Truth :).

5. kultx napsal(a) 6.5.2008 v 16:37

Mně připadá Scullyová zdeptaná a „na práškách“ v každé mytologické epizodě deváté řady (minimálně je vždy taková podrážděná). Přeci jen jde o jejího syna, tak se není čemu divit.

6. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 16:40

Trust no1, Provenance, Providence, Audrey Pauley – tam už to neni tak horký, ale taky je fakt, že v devítce je Scully trochu odsunuta do pozadí. Ještě mě teď napadla scéna s pohřbem Osamělých střelců. Neříkám, že je všude vyloženě zhroucená, ale scén, kdy se jí třese hlas a má zamžené oči, je podle mě víc než dost

7. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 16:44

kultx: Jo, to máš pravdu, že se není čemu divit. Ale sama se divím, že to říkám – jakožto nevyléčitelný shipper, ale jsem docela ráda, že William je v bezpečí a jinde. Šťastná rodinka Mulder + Scully + William, to si budu představovat :-), ale do Akt X to nepatří, no a aby jejího syna donekonečna pronásledovali, to by mě asi brzy přestalo bavit (vlastně už přestává, a to mám za sebou teprv Provenance/Pro­vidence).

8. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 16:46

Queequeg@však to jsou taky poslední epizody co se toho týkají neboj :)

9. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 16:51

Luki8701: ok, tak teda nebojim, ale když přihlédnu k faktu, že devítka má těch dílů jen 19 a hlavní role obsadili spíš Dogget a Reyesová, vychází mi z toho, že Scullyová, když tam je, tak brečí (kromě Pána much, to byla vcelku příjemná změna) :-)

10. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 17:12

Queequeg@pokud se nemýlím tak od tohohle dvoudílu je tam Scully více… devítku mám v čerstvé paměti a při sledování Sunshine Days mi došlo že je tam zase skoro tak často jako v osmičce kterou táhla hlavně ona. Ale pro mne příjemná změna protože Doggetta a Reyesovou můžu a Scully vždycky perlí (brečí jen těch některých mytologiích tak nepřehánějme :D) když se ukáže :). Ale Vážně, od Provenance/Pro­vidence je tam Scully čím dál tím více jako za starých časů :)

11. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 17:20

Luki8701: Došlo Ti, že je tam skoro tak často jak v osmičce, až při předposlední epizodě? :-D No…ehm…ale tak…dost bylo laškování ;-)
    Doggeta nemusim, s Reyesovou se postupně začínám smiřovat, ale přijde mi moc tajemná a vykulená :-) Nicméně pro mě jsou Akta X Mulder a Scullyová. Tvůrci se s odchodem Duchyovnyho vypořádali se ctí, ale podle mě ta pravá Akta X skončila s Requiem.

12. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 17:21

Tak trochu jsem Davida zkomolila, se omlouvám :-)

13. kultx napsal(a) 6.5.2008 v 17:22

Já bych řekl, že v osmičce byla Scullyová podstatně víc… :-)) Ale musím si druhou půlku devítky ještě zopáknout, protože jsem byl přesvědčenej, že v epizodách jako Audrey Pauley, Underneath, Jum the Shark či Release Scullyová moc není…

14. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 17:26

kultx@ Právě že v Audrey Pauley, Underneath (tady je dost i když hlavně v pozadí a moc dialogů nemá) a Release je jí mnohem víc než v první polovině děvítky… teda podle mne :). V Jump the Shark je , pravda, pouze na konci :).

15. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 17:29

Quuqueg@teda ne že by tam byla AŽ tak často, ale prostě je jí tam více :). Jsem si prostě říkal sakra další scéna s Gillian :D.

Jinak pro mne jsou Akta X hlavně příběhy a pak Scullyová, Muldera můžu tak do konce šesté série ale to je spíše kvůli Duchovnymu než postavě samotné :).

16. kultx napsal(a) 6.5.2008 v 17:31

Luki, je to možný, ty díly jsem viděl opravdu tak před rokem. Ale že poznáš, kde je Scullyové víc a kde míň, to je mi zvláštní schopnost… ;-) Neříkám, že je špatná! :-D

17. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 17:31

Vidím to tak: V osmičce byla ústřední dvojka Scullyová a Dogget, občas jim tam vypomohla Reyesová, v devítce hraje první housle Dogget a Reyesová, občas se k nim připojí Scullyová. Devítku jsem ještě neodkoukala celou, ale i tak ten rozdíl pozoruji. V Audrey Pauley jde především o Monicu, Scully tam je vpodstatě jen ve chvílích, kdy ZDRCENĚ :-D ;-) oznamuje Doggetovi, že je Monica mrtvá a kdy ho po té havárce utěšuje…

18. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 17:34

Jinak samozřejmně nesouhlasím že nějaká „pravá“ Akta X skončila s odchodem Muldera. To je samozřejmně dáno osobním vkusem ale pro mne by „prává“ Akta X skončila až by přestali psát kvalitní příběhy a vyměnili by třeba celý tvůrčí tým. Akta X jsou a pořád byla Akta X jen se vyvíjela dál jako každý jiný seriál :). Nesnesl bych 9.sérií toho samého :).

Ale jak jsem řekl toť můj názor :).

19. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 17:37

kultx@ to víš když se na obrazovce objeví Bohyně, tak vždycky zpozorním ;):D

Queequeg@ ale no tak nepřehánějme :D. Jinak souhlasím a myslím že tohle občasné „střídání stráží“ seriálu prospělo :)

20. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 17:48

Toho samého určitě ne; myslím, že jistou kvalitu si udrželi až do konce, ale porovnám-li kvalitu příběhů např. čtvrté série a potom sedmé, tak tam úpadek každopádně vidím. Osmička i devítka na tom byly lépe, ale ten začátek podle mě nedohnali. Tohle si jako letitá (resp. desetiletá) příznivkyně seriálu připouštím nerada, ale kdybych viděla jako nezaujatý pozorovatel v TV díly jako Theef, First Person Shooter a dalších asi pět ze sedmičky, nejspíš bych to nedokoukala. Z osmičky u mě vede hororová Roadrunners se skvělým výkonem namíchnuté Scully, pak až konec. S Mulderem :-)
    Ale Akta X vnímám jako celek a jako celek velmi kvalitní. Na tom se shodnem :-)

21. Luki8701 napsal(a) 6.5.2008 v 17:54

Queequeg@ no já neříkám že kvalita byla pořád stejná a sedmičku považuji za nejhorší sérii vůbec (Osmička a devítka jsou u mne ovšem hoodně vysoko :)) :). Ale jak říkáš, jako celek jsou Akta X velmi kvalitní seriál (imho nejlepší ale to už je opět věc osobního vkusu :D) :).

22. Queequeg napsal(a) 6.5.2008 v 18:03

Ano, tak další shoda: Je to NEJLEPŠÍ SERIÁL! :-)

23. kimberly napsal(a) 6.5.2008 v 19:12

Úžasný názov dielov a veľmi sa mi páči, že to použili aj ako motto.

24. slucy napsal(a) 13.5.2008 v 18:37

Monica zemře? Tak děkuju že jste zas nevarovali před spoilerem :-(

25. kultx napsal(a) 13.5.2008 v 18:39

slucy: Neboj, nic takového se skutečně nestane. Však uvidíš sama… ;-)

26. slucy napsal(a) 13.5.2008 v 18:57

no tak sláva :-), Ryesová je mi sympatická, když už mám teda koukat na jinou hlavní dvojici :-)

27. Jardal napsal(a) 17.11.2008 v 20:51

nic se podle mně nevyrovná epizodě ROLAND která je moje nejoblíbenější ale tahle je opravdu dobrá.sice to byla jedna z těch u kterých si klidně dojdu na záchod a vůbec to nepausnu ale i tak sem rozhodně nebyl sklamán,ale překvapen traky ne.v této epizodě se NIC ZAS TAK VÝZNAMNÉHO NESTALO.

28. Ondra napsal(a) 25.10.2011 v 23:33

Když si vzpomenu na první série, bylo to o něčem úplně jiném. Nicméně i první dva díly 9. série mají něco do sebe. Akorát jsem nepochopil ten konec: Kersh má Doggeta na lopatě a už stačí jenom zasadit poslední ránu, a on mu vrátí zbraň i odznak a nakonec je i tak přesvědčivej, že byste mu i uvěřili, že to on varoval Muldera, aby zmizel. Kersh je slizkej, dokonce možná i víc než náš starej čadicí přítel ze syndikátu; budiž mu země lehká!

29. captain napsal(a) 23.4.2015 v 13:54

Perfektni v prodlouzene verzi v originale na zaver rozhovor Kershe a Doggeta o krali Jirim III. „Dnes se nic zvlastniho nestalo…“ Prestoze revoluce zacala!