1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9.

8×02 Without (recenze)

předcházející epizoda 8×01 Within | následující epizoda 8×04 Patience

režie Kim Manners | scénář Chris Carter | premiéra v USA 12.11.2000 | v ČR 27.02.2008 | český název Venku | hodnocení 80% další názory zde

Pátrání po Mulderovi pokračuje tam, kde v minulé epizodě skončilo – v Arizonské poušti. Gibson Praise, který k němu měl Scullyovou dovést, se na útěku před Mimozemským lovcem poraní a je převezen do nemocnice. Ale i tam si ho lovec najde. Jeho únosu zabrání Scullyová přesně mířenou střelou do zátylku, což je jediný způsob, jak lze lovce zabít. Agent Doggett je svědkem všech podivných událostí jak v poušti, tak i v nemocnici, a pomalu si začíná uvědomovat, o co v Aktech-X doopravdy jde. Nic jiného mu ostatně nezbývá, neboť byl k Aktům-X přidělen a stává se novým partnerem Scullyové.

Epizoda 8×02 Without navazuje na předcházející Within, ve které započalo pátrání po nezvěstném Mulderovi. V předešlé epizodě se objevilo několik pojítek a zajímavých informací, které ukázaly nepříjemnou skutečnost, že i Scullyová o Mulderovi (a jeho počínání v posledních měsících) nevěděla všechno. Ostatně počkejme si na velmi důležité epizody z osmé série jako je Per Manum či The Gift, ve kterých nás tvůrci vrátí do minulosti a téměř všechny nejasnosti (po svém) vysvětlí. Epizoda Without se tak nese v naprosto totožném duchu jako předešlý díl a do jisté míry připomíná Little Green Men ze začátku druhé série. Tam sice Mulder a Scullyová nebyli rozděleni podobně kritickým způsobem jako na začátku osmé řady, ale přeci jen spolu již nepracovali, Akta X byla v ohrožení a Mulder se sám za sebe vydal do terénu, aby v obtížných podmínkách hledal pravdu o mimozemském životě a vládní konspiraci s ním spojené. Nyní pravdu hledá Scullyová a hledá ji o Mulderovi. Jakoukoliv hlubší podobnost s jinými epizodami Akt X byste však v případě prvních dvou dílů osmé série hledali marně – WithinWithout jsou zcela ojedinělé epizody, jež se nesou v téměř neopakovatelné dusné atmosféře strachu a beznaděje, která je na diváka (především díky skvělému výkonu Gillian Andersonové) ze Scullyové úspěšně přenášena.

Epizodě Without, ač ohodnocena velmi slušným hodnocením, jsem však musel známku oproti předchůdci snížit. Tato epizoda totiž do jisté míry postrádá onen „moment překvapení“. Zatímco v prvních několika minutách epizody Within jsme téměř ani nedýchali a se zvědavostí pozorovali každý krok agentky Scullyové po chodbách FBI nebo v Mulderově bytě, zde prostě, jednoduše a suše pokračuje příběh, který skončil šokujícím záběrem na Muldera v samém závěru předešlého dílu. Přesto se však nedočkáme žádného velkého odhalení jako v předešlých dvou epizodách. To ale na druhou stranu neznamená, že by Without byla méně nabitější. Právě naopak – akčních scén je tu dostatek a i když vzduchem zrovna nelítají vybuchující auta (to naopak kompenzuje obří létající UFO), zkušený režisér Kim Manners dokáže natočit svižné a nervy drásající akční sekvence i bez mnohamilionových rozpočtů a přeplácaných digitálních efektů. Veškeré dění v této epizodě pak smiřuje k tomu, aby tvůrci v závěru mohli říct to, co už každý z nás dávno tuší – John Doggett je oficiálně novým parťákem agentky Scullyové.

Zajímavosti: Natáčení epizod Within a Without stálo dohromady 9 milionů dolarů. I nepříliš vnímavý divák si pravděpodobně všimne, že obě epizody se z významné části odehrávají v exteriérech. Natáčelo se v Borrego Springs v americké Kalifornii, kam se štáb Akt X přesunul již v roce 1998 před natáčením šesté série. V pouštní oblasti pracovalo kolem 120 členů štábu. Při manipulaci s elektrickým proudem se na místě natáčení zabil jeden z techniků, Jim Engh. Je mu věnována epizoda Within. || Po dlouhých sedmi letech byla na začátku osmé série změněna úvodní titulková sekvence. Zatímco v epizodách Within a Without v titulcích ještě vidíme Davida Duchovnyho, od následující epizody Patience se budou v úvodních sekvencích samostatně stojících epizod vykytovat jen jména Gillian Andersonové a Roberta Patricka.

Tento článek byl zveřejněn 26.2.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.