1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

7×15 En Ami (recenze)

předcházející epizoda 7×14 Theef | následující epizoda 7×16 Chimera

režie Rob Bowman | scénář William B. Davis | premiéra v USA 20.03.2000 | v ČR 06.02.2008 | český název Jako přátelé | hodnocení 60% další názory zde

Scullyová se stává obětí dobře připravené hry Kuřáka. Pod záminkou, že umírá a že chce do té doby vykonat dobro, vydává se s ním na cestu na sever státu, kde má dojít k předání informací o výzkumu, který má zbavit lidstvo všech nemocí. Podmínkou je, aby se o tom nikdo nedozvěděl, tím spíš ne Mulder. S pomocí skupiny Osamělí střelci se však Mulder dozvídá, že bylo všechno dopředu promyšlené a Kuřák nechce pomoci lidstvu, ale jenom sám sobě.

Epizodu 7×15 En Ami natočil Rob Bowman, režisér prvního celovečerního filmu Akta X. Příběh pojednává o strastiplné cestě, na kterou se vydávají dvě postavy, do nichž byste něco podobného řekli jen těžce – Kouřící muž a agentka Scullyová. To vše se navíc děje bez vědomí agenta Muldera, který bude nucen do záchranné akce pro Scullyovou zapojit i Osamělé střelce. Scénář k této pozoruhodné epizodě, která se výrazně zaměřuje na charaktery jednotlivých postav, napsal William B. Davis, představitel Muže s cigaretou. Stejný člověk chtěl tento díl i režírovat, ale nakonec se tohoto privilegia dostalo zmíněnému veteránovi Bowmanovi. En Ami je také poslední epizodou, na které Bowman pracoval. Tento skvělý režisér byl seriálu věrný od první série a natočil vynikající epizody jako je Dod Kalm, Jose Chung's ‚From Outer Space‘ a Memento Mori.

William Davis vždy říkal, že pokud mu scénáristé nenapíší nějakou pořádnou scénu s agentkou Scullyovou, tak si ji napíše sám. A jak řekl, tak udělal. Jeho scénář se velmi konkrétně zaměřuje na dvě postavy – Kouřícího muže a Scullyovou – mezi kterými na první pohled neexistuje nic, co by je k sobě mohlo přitahovat. Už na ten druhý pohled však zjišťujeme, že tomu tak nemusí být a závěrečná slova agentky Scullyové, která míří právě na Kuřáka, zřejmě mnohé diváky dostatečně překvapí. Nic na celém světě není černobílé a já jsem rád, že se v Aktech X objevil příběh, který rozporuplnou postavu Kouřícího muže nevykresluje jen jako ďábla, ale také jako obyčejného člověka, který má jisté potřeby. Samozřejmě nelze očekávat nic konkrétního, jen tajemné náznaky, jak už jsme u Akt X zvyklí.

:: Agentka Scullyová je v epizodě En Ami opravdu sexy ::

Bill Davis, který v Los Angeles ve volném čase vyučuje herectví, není profesionálním scénáristou, a tak si po odvedení své práce sedl ke stolu s Frankem Spotnitzem a Johnem Shibanem, aby společně scénář poupravili do finální podoby. Škoda jen několika významnějších změn, protože v původní verzi scénáře se objevil i agent Spender a Alex Krycek. To by En Ami mohlo přidat na jakési epičnosti, na druhou stranu výsledná komornější atmosféra, která z epizody nakonec vyzařuje, je asi tím nejlepším řešením. Ačkoliv se jedná o mytologický příběh, rozhodně nečekejte mimozemské koráby a v očích hrdinů efektně protékající černý olej.

Zajímavosti: Výraz „en ami“ znamená ve francouzštině „jako přátelé“. Foneticky to ale je „enemy“, což v angličtině značí „nepřátelé“. || Svůj první scénář k Aktům X si v sedmé sérii nenapsal jen představitel Muže s cigaretou, ale i Gillian Andersonová. Ta si svoji epizodu all things nejen napsala, ale také zrežírovala. || Nevím, čím to je (že by scénářem od Billa Davise?), ale zdá se mi, že se v této epizodě Scullyová nějak často svléká, rozepíná halenku a podobně. Kdyby se z toho v dalších epizodách stala tradice, vůbec bych se nebránil… :) Například takový detailní záběr na krásnou štěnici agentky Scullyové rozhodně není k zahození, že?

Tento článek byl zveřejněn 6.2.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.

Komentáře: 23

1. Audrey napsal(a) 6.2.2008 v 17:38

Musím říci, že se na tuto epizodu velmi těším. Vždy, když se v seriálu objevila nějaká společná cesta agenta plus „někoho“, vždy to bylo velice zajímavé a poutavé. Mám na mysly výlet agenta Muldera a Kryceka na cestě do „Tungusky“, či stejně tak Muldera s Jeremiášem Smithem v epizodě „Herrenvolk“. Právě, že to byl „dosud“ Mulder, který se s někým- někam vydával. Agentka Scullyová a Kuřák nyní na scénu!:) Opravdu se těším- k tomu více méně pomohla i tato recenze!:)

2. kultx napsal(a) 6.2.2008 v 18:46

Audrey: Tvůj příspěvek mě potěšil, protože přesně toto byl cíl mé práce – navnadit :)

3. mona lisa napsal(a) 6.2.2008 v 18:56

Ten stary vyplzly uchyl – ako slinta na Scullyovu. A tie saty! Rad by mlade masko – haha.
    Ale, vie mi niekto vysvetlit, preco si v aute navliekol rukavice a nachylil sa nad spiacu/omamenu Scullyovu – a nasledujuca scena je ako sa Scullyova rano zobudi (prezlecena do pyzamy)v posteli a nevie ako sa tam dostala a kto ju prezliekol.
    Preboha, co sa tam odohravalo?
    Nebude to mat suvislost s malym Williamom? Zeby to bol Mulderov maly bracek???
    Viete niekto vysvetlit tu zalezitost s rukavicami? Ja to fakt nechapem. Nechcel na nej nechat otlacky prstov ak by ho nahodou zazalovala za…

4. xy152 napsal(a) 6.2.2008 v 19:05

Téééda! tak na tenhle díl se moc těšim! Určitě to bude moc zajímavý a vůbec nevadí, že se „zase“ nic nedozvíme o pravdě, ale v tom má přeci Akta X to kouzlo!!!

5. kimberly napsal(a) 6.2.2008 v 21:48

Tak teda Scullyová je hustá…M8 odvahu!Ja by som s Fajčiarom určite do auta nesadla.

6. dks napsal(a) 7.2.2008 v 0:17

tak teda uff…
    po reklamu sa mi to zdalo ako nuda, ale potom to dostalo tie spravne grady…
    inak mna prave, na rozdiel od pocitu v recenzii, sklamalo, ze sa fajciar ukazal naznakom ludsky. mam ho spojeneho s inym…
    a to, ze si nezapali, ked scullyova nechce – hm ..

7. nabaa napsal(a) 7.2.2008 v 10:25

Mno, jsem na rozpacích. Od epizody s hodnocením 100% jsem čekala víc. Scullyovou mám ráda,Gillian je,řekla bych, o chloupek lepší herečka než David herec,takže epizoda,ve které hraje prim ona,by se mi měla líbit,nicméně interakce Mulder-Scullyová je pro seriál esenciální a tak pro mě bylo zajímavých nanejvýš pár posledních minut.Jinak Kuřák byl od začátku průhlednější než čerstvě umyté okno a v kontaktu se Scullyovou na mě působil spíš tak trochu jako úchylný strýček.A co se jeho meningitidy/en­cefalitidy týče,tak kéž by se na tyhle věci dalo umírat pár měsíců..no comment..:o/ Moje hodnocení – 20% za Střelce.

8. kultx napsal(a) 7.2.2008 v 10:46

nabaa: Jen 20% ?? Tak to se ve svých názorech dosti odlišujeme :) Já jsem hodnotil tak vysoko, protože Kouřící muž je prakticky moje nejoblíbenější postava z celého seriálu (nepočítám-li dvě postavy hlavní, které mají nesrovnatelně více prostoru). A se Scullyovou mi to celé přišlo jako dobrá kombinace. Davis podle mě hraje dobře a i když je pravda, že v některých scénách mohl působit rozpačitě, tak mě téměř každá scéna v epizodě zajímala a nemohl jsem se dočkat, jak tento příběh tvůrci ukončí.

9. nabaa napsal(a) 7.2.2008 v 10:55

kultx: Ve většině případů se s tebou na hodnocení shodnu, ale tady to prostě nešlo. Davis je určitě skvělý herec,ačkoliv jsem ho neměla zatím možnost vidět jinde než v Aktech,ale v téhle epizodě na mě působil dojmem psychotika, snad schizofrenika,spíše než podlého neřáda i třeba s částečně dobrými úmysly. Nemůžu si pomoct.:o( Krom toho mi vadily některé „podivné“ detaily,včetně obrazu už zmíněné meningitidy/en­cefalitidy. A mám dotaz. Americké mobilní telefony neumí posílat SMS?:oP

10. kultx napsal(a) 7.2.2008 v 11:00

Ale přiznám se k jedné věci – hodnocení ke každé epizodě je sice moje, ale je staré již téměř dva roky. A když jsem včera viděl En Ami, tak se mi sice stále líbila, ale 100 procent bych jí asi už neudělil a sešel bych na 80% …

nabaa: Tvoje hodnocení naprosto chápu a respektuju a tak jak to popisuješ, Muže s cigaretou určitě někdo vidět mohl…

Americké mobilní telefony neumí posílat SMS?:oP
    Určitě to dovedou, jen se to scénáristovi evidentně nehodilo do krámu ;)

11. nabaa napsal(a) 7.2.2008 v 11:26

kultx: Evidentně.Nakonec proč to dělat jednoduše,když to jde složitě.:oD

12. Nettiex napsal(a) 7.2.2008 v 18:34

mona lisa: Mulderův bratr? Tedy musím říct, že když jsem si to představila, málem jsem to nevydejchala… Nechutný, fakt

13. kultx napsal(a) 7.2.2008 v 18:55

Já jsem přesvědčen, že to mona lisa nemyslela nijak špatně ;) Náhodou vymyslela docela dramatickou zápletku, si myslím :) Ale tu záležitost s rukavicemi jsem si taky nikdy nevysvětlil… Třeba na tom fakt něco bude, protože když Kuřák prohrábl Scullyové vlasy a ta se pak probudila celá převlečená do pyžama v posteli, tak jako nevim nevim, co tím mělo být naznačeno…

14. Nettiex napsal(a) 7.2.2008 v 19:30

FUUUUUUUUUUUUUUUUUJ

15. mona lisa napsal(a) 8.2.2008 v 8:05

Ja si osobne nemyslim, ze fajciar je Williamov otec, ale dedko. Skor si myslim, ze fajciar urobil nieco s cipom u omamenej/spiacej Scullyovej a ona ziskala fertilitu. Preco, to netusim, mozno nejak predpokladal, ze skor ci neskor sa daju s Mulderom dokopy (robil nejake narazky na jej city k Mulderovi) a on si chcel zadovazit dalsiu generaciu. Nie je zvlastne, ze uz o par epizod dalej v All things Williama „ukuchtili“?
    Alebo si dal rukavice, pretoze mu pripadalo trapne sa dotykat tela Scullyovej – skratka gentleman. Ale nebolo by lepsie ju len ulozit do postele a nechat v obleceni co ma na sebe? A odpocuvajuce zariadenie jej stale nechal, aj spodne pradlo! Chudera, ako sa len musela citit rano!

16. kimberly napsal(a) 8.2.2008 v 9:38

Tento diel vo mne vyvolal také zmätené pocity ako ešte žiadny. Na jednej strane ma uchvátil: herectvom Daviesa a Andersonovej a svojou netypickosťou, nádychom „road movie“, niekoľko záberov na Scullyovej poprsie, Scullyová vo večerných šatoch a Fajčiar priam koketne sa správajúci..na druhej strane mi to ale príde ako keby sa Scullyovej pomiatol rozum nehovoriac už o tom, že celá táto cesta nemala čo sa cd-romky týka vôbec žiadny zmysel. Ibaže by jediným zmyslom bolo to, čo jej Fajčiar urobil-súviasiace určite s jej tehotenstvom, ale medzi nimi isto nič nebolo, len niečo urobil s tým čipom. Ach jo…fakt neviem.

17. nabaa napsal(a) 8.2.2008 v 11:44

Kuřák nemůže být Williamovým otcem, protože Scullyová je lékařka a chytrá holka a určitě by brzo zjistila,že je těhotná a nenapájela by se v All things vínem a v Je Souhaite pivem. Fetální alkoholový syndrom není žádná sranda.:oD Řekla bych, že William byl „ukuchtěn“ někde mezi Je Souhaite a Requiem.;o)

18. AX_csm napsal(a) 1.10.2008 v 22:47

En Ami je mým možná nejoblíbenějším dílem z Akt X vůbec.Už jen ta hudba a hláška: Co tu děláte? Dílo boží, co jiného.
    Mulder je zde pro mě až protivný což poté pokračuje dále v 8. sérii.Scu­llyová – dobrý, Kuřák – senzační. To Nabaa: zbytečně to hrotíš:-)

19. spacewolf napsal(a) 16.4.2009 v 2:06

Ukaza nam tu jake ma prednosti. Ja jsem spokojen. :-)

20. oskvarka napsal(a) 21.11.2009 v 16:40

AX_csm tak tu rozhodne Muldy protivny nebol…teda bol v zhladom na vzniknutu situaciu docela prijemny…aspon z mojho pohladu…epka bola velmi dobra asi najlepsia zo 7 ak neratam uvodnu mitologiu… a muz z cigaretov priehladny zase tak nebol az pri tej veceri ako jej vravel o tom ze tomu chlapovi o nej vravel a ze sa s nou chcel stretnut vtedy uz jej to podla mna malo riadne dopnut…a nechapem preco mu to CD dala do ruk hned ako som vydela tu scenu vedela som ze ho vymenil ani sa nemusela na neho kukat… bala som sa tohoto dielu ale kludne by som dala aj 95 percent :)

21. captain napsal(a) 10.2.2018 v 15:41

Koho by tehdá napadlo, jak bude po letech tato epizoda důležitá pro Akta X Revival, tedy pro 10. a 11. sérii…

22. Bellezza napsal(a) 28.4.2018 v 23:51

Mona lisa,ani nevieš akú pravdu si „zadrela“ pred desiatimi rokmi.Kto by to bol povedal,že Will bude ozaj Mulderov brat,ach jo…

23. Mirka napsal(a) 28.1.2019 v 19:23

Nad touhle epizodou pokaždé kroutím nevěřícně hlavou jak je tady Scully totálně „out of character“. Ona byla vždycky mnohem víc „trust no one“ než Mulder a najednou si jen tak vyjede s chlapem, o kterém ví, jaký je to zákeřný hajzl, který ji několikrát málem zabil a Muldera celý život trápil.
    Carter z ní tady udělal úplně hloupou, naivní husu, která si myslela, že přechytračí Kuřáka. IMHO to nemá logiku, je to prostě celé nesmysl.