1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

7×13 First Person Shooter (recenze)

předcházející epizoda 7×12 X-Cops | následující epizoda 7×14 Theef

režie Chris Carter | scénář William Gibson a Tom Maddox | premiéra v USA 27.02.2000 | v ČR 31.01.2008 | český název Z pohledu střelce | hodnocení 40% další názory zde

First Person Shooter je označení žánru počítačových her, kde je hráč v hlavní roli děje a většinou má za úkol postřílet všechny nepřátele. Při testování jedné takové hry v prostředí virtuální reality přijde jeden z účastníků o život. Zabije ho postava ženy, která se ve hře z neznámých důvodů objeví. Na žádost skupiny Osamělí střelci přicházejí Mulder a Scullyová případ vyšetřit a sám Mulder se málem stane obětí oné záhadné ženštiny…

Existuje hned několik důvodů, proč se podívat na epizodu 7×13 First Person Shooter. V první řadě bych rád upozornil, že k napsání scénáře byli požádáni William Gibson a Tom Maddox. Jedná se o vrcholné představitele populárního žánru kyberpunk, přičemž Gibson v roce 1984 napsal slavný román Neuromancer, který je dodnes považován za stěžejní dílo tohoto (nejen literárního) žánru. Tento autor ve svých tezích vůbec poprvé použil pojmy jako „kyberprostor“ či „matrix“ a je to právě on, díky němuž se do širokého povědomí dostaly i pojmy jako virtuální realita či umělá inteligence. Za připomenutí stojí, že stejní muži stáli již za scénářem k povedené epizodě Kill Switch. O poznání nezáživnější a neoriginálnější First Person Shooter ji však nesahá ani po virtuální kolena.

Je to velká škoda, protože předpoklady tu byly – tak například na režisérskou židli zasedl tvůrce Akt X Chris Carter. Na rozdíl od svých ostatních epizod (Post-Modern Prometheus, Triangle, Improbable) však v tomto případě scénář přenechal výše zmíněným pánům. Zajímavá informace se týká také rozpočtu této epizody. Mulder se Scullyovou se vydávají do virtuální reality a to s sebou samozřejmě nese jisté požadavky. First Person Shooter se tak stala nejdražší epizodou Akt X a překonala tak dokonce i supernákladnou Triangle (ve které to mimochodem ve velkém stylu rozjel opět Chris Carter). Podle jiného zdroje byla First Person Shooter také nejdražší epizodou televizního seriálu, která se v roce 2000 na amerických obrazovkách objevila. Tato epizoda nakonec pro Akta X získala dvě nominace na ocenění Emmy, z nichž proměnila tu za nejlepší vizuální efekty. Některé diváky jistě potěší i návrat trojice Osamělých střelců – ty bude tentokrát z kaše tahat Mulder a Scullyová, kteří naopak většinou potřebují pomoc právě od těchto tří výstředních chlapíků. A v neposlední řadě byste tuto epizodu neměli vynechat ani kvůli hlavní záporné postavě, kterou si podle všeho s velkou chutí střihla americká sexbomba Krista Allen. Za její proklatě dlouhé nohy a elegantní popravu Japonce můžete k hodnocení této epizody klidně přičíst dvacet procent…

Tento článek byl zveřejněn 31.1.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.