1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

5×18 The Pine Bluff Variant (recenze)

režie Rob Bowman | scénář John Shiban | premiéra v USA 03.05.1998 | v ČR 22.05.2000 | český název Americká varianta | hodnocení 100% další názory zde

Mulder v přísném utajení proniká do militantní skupiny, která je podezřelá z terorismu na území Spojených států amerických. Scullyová zatím zjišťuje, že nebezpečná mise může mít pro Muldera fatální důsledky.

Politický thriller v Aktech X bývá doménou mytologických epizod. Epizoda 5×18 The Pine Bluff Variant je však důkazem, že tento žánr svědčí i samostatně stojícím případům. Scénárista John Shiban v této epizodě hojně pracuje s motivy konspirace a politikaření, kterých se nám většinou dostává v souvislosti s prací Syndikátu a otázkami mimozemské existence. The Pine Bluff Variant tyto linky nejenže zcela ignoruje, sama je kompletně oproštěna jakýchkoliv prvků nadpřirozena. Takových epizod jsme v seriálu mnoho neměli (jednou z nich by mohla být Home, která se ovšem atmosférou i zápletkou od epizody právě recenzované diametrálně liší), pokud bychom za každou cenu chtěli najít srovnání, nabídla by se nám Wetwired z konce třetí série. Ta Shibanovu epizodu připomíná zvláště po stránce paranoii, která se vypracuje u agentky Scullyové.

Tato paranoia však není způsobena žádnou halucinogenní látkou ani poupraveným televizním signálem. Shiban velmi chytře rozehrává konspirační zápletku, přičemž Scullyová (a skrze ni divák) absolutně netuší, že Mulder od samého počátku pracuje v utajení. Vidíme tak našeho agenta, jak se po motelových pokojích setkává s teroristy, předává jim přísně tajné informace a pomáhá jim získat patogen, který je schopen vyhubit menší město. Až zhruba v polovině epizody zjišťujeme, že Mulder po celou dobu následuje scénář, který pro něj připravila CIA ve spolupráci s FBI. Myslím, že nemluvím jen za sebe, když řeknu, že by nám vůbec nevadilo, pokud bychom se o Mulderově zapojení do tajné akce CIA dozvěděli ještě mnohem později, což by ony příjemné pochyby a všudypřítomnou nejistotu jen protáhlo.

V této souvislosti mi to nedá nezmínit chytrou scenáristickou kličku, kterou Shiban nenásilně odkazuje k mytologii. Teroristé totiž Muldera původně zkontaktují proto, že zaznamenali jeho odtažitý postoj k vládě Spojených států. Scénárista tak poukazuje na agentovo kontroverzní vystoupení na konferenci ufologů, která se odehrála v epizodě Patient X zhruba půl roku před událostmi The Pine Bluff Variant. V jedné ze svých slabších chvilek zde Mulder popřel mimozemskou existenci, která je dle jeho tvrzení pouhým výmyslem vlády, jenž se tímto způsobem snaží zakrýt svoje působení v rámci tajného programu na výrobu biologických zbraní. Tato kratičká scéna se tak stává samým základem právě recenzované epizody.

Napětí mezi Mulderem a Scullyovou, motiv, který se táhne takřka celou pátou sezónou, však nakonec zůstává jedním z nejatraktiv­nějších prvků této epizody. Scénárista Shiban tyto záležitosti zkrátka umí a The Pine Bluff Variant není jeho nejlepší epizodou jen proto, že rok před ní napsal epizodu ještě mnohem lepší. Hovoříme samozřejmě o Elegy, mrazivém klenotu ze závěru čtvrté série, který je hereckým koncertem všech zúčastněných. Shiban si už tehdy výtečně pohrával s psychikou, vírou i skepticismem agentky Scullyové, což jsou témata, která se v Aktech X stále vracela a ve smutné Elegii zažila jeden ze svých vrcholů. V díle The Pine Bluff Variant však Scullyová ustupuje do pozadí a svých pětačtyřicet minut slávy tentokrát zažije agent Mulder.

Epizoda by nicméně byla poloviční bez zapojení zručného režiséra. Rob Bowman je naštěstí zárukou té nejvyšší kvality, což tentokrát prokázal u celé řady scén, kterým nechybí svižnost, akce i notná dávka napětí. Ať už je to vyslýchací rituál, který na vlastní kůži (a vlastní prsty) zakusí Mulder, syrově ztvárněné vyvraždění kina, dramatické přepadení banky, Mulderova konfrontace s předákem CIA, nebo simulovaná poprava, divák se nenudí ani minutu. Scéna popravy v samém závěru epizody je pak jednou z nejlépe natočených sekvencí v celém seriálu.

Epizoda byla premiérově vysílána 3. května 1998, necelé dva měsíce před uvedením prvního celovečerního filmu do kin. Rob Bowman, který byl rovněž režisérem filmu, se tedy rozhodně nenudil, protože dokončovací práce na filmu probíhaly ještě na konci páté sezóny. V tomto období však Akta X už dávno byla celosvětovým superhitem, a tak se není čemu divit, že The Pine Bluff Variant nakonec v premiérovém vysílání zhlédlo přes 18 milionů amerických diváků.

The Pine Bluff Variant je neprávem jednou z nejvíce opomíjených epizod seriálu Akta X. Tuto nespravedlnost jsem se dnes pokusil napravit touto recenzí. Vy můžete pokračovat tím, že si tento nenápadný, a přesto silný kousek večer pustíte, případně tímto smrtelně dobrým patogenem naočkujete někoho ze svých milovaných.

Tento článek byl zveřejněn 30.4.2015 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.