1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

4×07 Musings Of A Cigarette-Smoking Man (recenze)

režie James Wong | scénář Glen Morgan | premiéra v USA 17.11.1996 | v ČR 19.02.1998 | český název Zamyšlení Muže s cigaretou | hodnocení 80% další názory zde

Když jsou odhaleny další detaily ze života tajemného Muže s cigaretou, objevuje se náhle více nových otázek, než je zodpovězeno těch starých.

4×07 Musings Of A Cigarette-Smoking Man je epizoda, která je věnována minulosti Kouřícího muže, tedy postavě, jež je neoddělitelnou součástí seriálové mytologie. S námětem na tuto epizodu však překvapivě nepřišel Chris Carter nebo Frank Spotnitz, tedy duchovní otcové hlavní konspirační linky Akt X, ale scénáristé James Wong a Glen Morgan. Tito ve světě Akt X velmi populární autoři, kterým již bylo věnováno dost prostoru v článcích o první a čtvrté sérii, bohužel do Akt X zasahovali jen v období prvních čtyř sezón. O to větší však každý jejich zásah do dění v seriálu měl vliv.

Nebudu se v této recenzi nějak obsáhleji věnovat epizodám jiným, proto jen formou titulů vzpomenu doslova svatou trojici Squeeze, Ice a Home, za kterou dva zmínění scénáristé stojí a která v historii Akt X udávala zásadní směr. Podobně je na tom právě recenzovaná epizoda, která nám postavu Kuřáka odhalila ve zcela novém světle. Chris Carter se ještě před samotnou produkcí tohoto dílu obával, že by epizoda kompletně věnována Kuřákovi mohla této postavě vzít na její tajuplnosti. Myslím, že ty obavy nebyly plané, přesto mám v tomto směru z Musings Of A Cigarette-Smoking Man velmi kladný pocit. Ba co víc, domnívám se, že tato epizoda Kouřícímu muži naopak ještě přidává na jeho nevyzpytatelnosti, což je fakt, za který si scénáristé zaslouží velkou pochvalu.

Kouřícího muže zbožňuji a pokud vy také, tak si buďte jisti, že Musings Of A Cigarette-Smoking Man pro vás bude minimálně jednou z nejdůležitějších epizod čtvrté série. Příběh epizody, která mapuje mládí a posléze dospělý život Kouřícího muže, však může některým divákům připadat až příliš přitažený za vlasy. Je příjemné si připomenout takové významné události amerických dějin jako byly atentáty na prezidenta Jacka Kennedyho a Martina Luthera Kinga, ale ne každý divák nejspíš bude akceptovat, že za tím vším stojí jeden a ten samý člověk.

Na druhou stranu, vraždy obou těchto velkých mužů jsou dodnes opředeny rouškou tajemství, takže ani v dnešní době nemůže nikdo s jistotou říct, jak přesně se jednotlivé události v tyto dva historické dny vlastně odehrály. Nesmíme též zapomínat, že Akta X, pojednávající mimo jiné o spolupráci americké tajné vládní organizace s mimozemšťany, o mimozemských únosech a mimozemské kolonizaci, jsou v prvé řadě obří fikcí, kterou nám však tvůrci během všech těch let dokázali podat tak uvěřitelným a věrohodným způsobem, až někdy zůstává rozum stát. Ve světle toho všeho pak Kouřící muž coby likvidátor Kennedyho a Kinga nevyznívá jako zas až tak neuvěřitelný scénář.

Na epizodě Musings Of A Cigarette-Smoking Man jsem krom jiného ocenil její stylovost a velmi povedené načrtnutí atmosféry doby, v níž se odehrává. Když se v příběhu přeneseme na začátek šedesátých let minulého století, zastihneme mladého Kuřáka v americké armádě. Nepříliš výřečný muž v této době slouží po boku Billa Muldera, otce agenta Foxe Muldera, který svého tehdy ročního synka v této epizodě dokonce zmiňuje. Jsou to právě podobné narážky a odkazy, které jsou dalším důvodem, proč je tato epizoda pamětihodná. Celá řada dialogů stojí za to, ať už je to rozhovor Muže s cigaretou s Mužem z Pentagonu nebo Kuřákova kouzelná charakteristika života (anglický text níže).

Krom minulosti Kouřícího muže zjistíme v této epizodě rovněž nové informace o minulosti Muže z Pentagonu, kterého z Akt X známe především jako prvního Mulderova informátora. Tento tajemný pán (v Aktech X – konkrétně v této epizodě – jsme zjistili jen jeho křestní jméno, které je Roland) byl totiž někdy od sedmdesátých let pevnou součástí Syndikátu a tedy i blízkým spolupracovníkem Kouřícího muže. Skvělé jsou i všechny scény, které sledujeme „z druhé strany“ – např. ta, ve které Kouřící muž odposlouchává první setkání Muldera a Scullyové.

Epizoda Musings Of A Cigarette-Smoking Man měla být revoluční ještě v jednom ohledu – Glen Morgan se v jedné z prvních verzí scénáře rozhodl, že Kouřící muž v této epizodě zavraždí Melvina Frohika, jednoho z Osamělých střelců, který v tomto díle „skutečný“ příběh o Muži s cigaretou vypráví. Byl to až zásah Chrise Cartera, který si smrt populárního Střelce rozhodně nepřál.

Life … is like a box of chocolates. A cheap, thoughtless, perfunctory gift that nobody ever asks for. Unreturnable, because all you get back is another box of chocolates. So, you're stuck with this undefinable whipped mint crap that you mindlessly wolf down when there's nothing else left to eat.

Zajímavosti: David Duchovny a Gillian Andersonová vzpomínají na tuto epizodu maximálně v dobrém. Oba herci totiž dostali volno, v epizodě vůbec nevystupují a my uslyšíme jen jejich hlasy. || Jerry Hardin, který v první sérii ztvárňoval Mulderova informátora, se touto epizodou opět vrátil na natáčení Akt X (krátce se objevil již v Talitha Cumi na konci třetí série). Svoji postavu si zahrál v jednom z flashbacků z roku 1991. Postava Muže z Pentagonu se později vrátila ještě na začátku sedmé série (The Sixth Extinction II: Amor Fati), kde vystupovala ve snu agenta Muldera. || Mladého Muže s cigaretou opět bravurně ztvárnil Chris Owens, který si tuto roli zopakoval ještě v epizodě Demons. || V příběhu této epizody padne zmínka hned o několika reálných osobnostech. Vedle zmíněného amerického prezidenta a bojovníka za lidská práva to je i neomezený a dodnes kontroverzní vládce Dominikánské republiky Rafael Trujillo či africký bojovník za nezávislost Patrice Lumumba (oba zemřeli v roce 1961).

Tento článek byl zveřejněn 22.10.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.