JEDNOTLIVÉ SÉRIE SERIÁLU AKTA X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

3×23 Wetwired (recenze)

režie Rob Bowman | scénář Mat Beck | premiéra v USA 10.05.1996 | na TV Prima 05.09.2004 | český název Barvy | hodnocení 100% další názory zde

Mulder a Scullyová řeší svůj další případ v marylandském městečku Braddock Heights, kde z neznámých důvodů vraždí naprosto obyčejní, zdraví lidé. Mulder v průběhu vyšetřování přichází s teorií, že vláda pomocí televizních signálů ovládá mysl lidí. Jeho přesvědčení mu potvrdí jak Osamělí střelci, tak i jeho kolegyně Scullyová, která se stane další obětí této nebezpečné hry.

Epizodu 3×23 Wetwired napsal Mat Beck, který během dlouhých let připravoval vizuální efekty pro seriál Akta X. Tento člověk, jenž krom epizod seriálu pracoval i na vizuální stránce obou celovečerních filmů, dokázal, že Akta X se neodehrávala jen na našich obrazovkách, ale také v samotném zákulisí natáčení. Je mi totiž záhadou, jak mohl takto orientovaný člověk napsat tak kvalitní kousek. A je ještě větší záhadou, proč v psaní nepokračoval dál – krom právě recenzované epizody totiž už nenapsal žádnou další.

Když jsem psal shrnující článek pro třetí sérii, ve kterém jsem epizodu Wetwired poněkud ostudně opomenul, zmínil jsem se v něm o tzv. nepřímých mytologických epizodách. Takovéto epizody jsem popsal jako „díly, které obsahují vždy jen náznaky jakési konspirace, případně se v nich mihnou postavy, které bychom normálně čekali v mytologických epizodách“. A toto označení sedí na epizodu Wetwired jako cigareta na popelník.

Aby toho nebylo málo, Mat Beck si ve svém scénáři zahrává ještě s tématem paranoii, kterou tvůrci Akt X dokázali vždy bravurně ztvárnit – jen vzpomeňte na Folie a Deux či Via Negativa. Na rozdíl od zmíněných epizod však Wetwired sází spíše na konspiraci, než na vystrašení diváka. Mulder totiž během vyšetřování zjišťuje, že se kdosi snaží pomocí pozměněných televizních signálů ovlivnit mysl velké skupiny lidí. A že tu nejde jen o tak marginální problémy, jako jsou reklamy na prací prášek, to mu v jedné z nejlepších scén epizody jasně a stručně vysvětlí Pan X.

Krom této postavy do příběhu zasáhne i Walter Skinner či Muž s cigaretou, pro kterého to je jedno z mála vystoupení v samostatně stojících epizodách. Nebude to však jen on, s kým se agent Mulder (alespoň nepřímo) dostane do konfliktu. Scullyová, na jejímž chování se paranoidní psychóza podepíše nejsilněji, na svého parťáka dokonce vytáhne zbraň. Důvěra mezi oběma agenty je tak znovu otřesena, jak se to povětšinou děje v mytologickou epizodách.

Scully, you are the only one I trust.- Mulder

Po všech těch Teso Dos Bichos, Hell Money či Quagmire jsem uvítal, že se vyšetřování opět přesunulo do běžného amerického městečka, které Aktům X podle mého názoru svědčí nejlépe. Dále jsem velmi ocenil všechny scény, které se odehrávají u Osamělých střelců „doma“. Nepamatuji si žádnou epizodu, ve které by mě trojice těchto skvělých podivínů zklamala. I v epizodě Wetwired jsou jejich scény zajímavé a když už je vám jedno, na jakém principu funguje televize, tak alespoň zjistíte, že je Mulder barvoslepý.

Jak můžete vyčíst z předcházejícího textu, na to, že je Wetwired obyčejnou pětačtyřiceti­minutovou epizodou, se toho v ní děje až neobvykle mnoho. Napětí, vzrušení, originalita – to jsou hlavní aspekty poslední nemytologické (ale také tak trochu mytologické) epizody třetí série.

Tento článek byl zveřejněn 8.10.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.