1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

3×21 Avatar (recenze)

režie James Charleston | scénář Howard Gordon, David Duchovny | premiéra v USA 26.04.1996 | v ČR 25.11.1997 | český název Avatara | hodnocení 100% další názory zde

Skinner se rozvádí. Jeho manželka Sharon požádala o rozvod z důvodu delší nefunkčnosti jejich společného manželství. V baru, kam se zklamaný muž vydal zapít žal, se Skinner seznamuje s pohlednou dámou. Jejich konverzace vyvrcholí až v posteli hotelového pokoje. Během noci Skinnera pronásleduje noční můra, ve které na ležícím agentovi sedí tajemná, ošklivá a stará žena, která jako by mu něco říkala. Skinner se vyděšeně probere, aby mohl zažít další šok. Mladá žena z baru vedle něho leží se zlomeným vazem.

3×21 Avatar dosti utrpěla kvůli svému zařazení do druhé poloviny třetí série. Tato vynikající, ale nepříliš výrazná epizoda se totiž nachází mezi dvěma velmi populárními kousky Jose Chung's ‚From Outer Space‘ a Quagmire. To způsobilo, že je dodneška často opomíjena. Je to velká škoda, protože na rozdíl od mnohých, Avatar není jen klasickým případem z Akt X, je to také epizoda, která nám nabízí další náhled do propletených konspirací a do chování některých hlavních i vedlejších postav.

Avatar je první epizoda v Aktech X, která se blíže věnuje postavě Waltera Skinnera, nadřízeného Muldera a Scullyové. Skinner, kterého naprosto bezchybně celých osm let ztvárňoval Mitch Pileggi, je dosud jednou z nejoblíbenějších vedlejších postav seriálu (vzpomeňme si jen, jak nadšeně na jeho kratičký výstup v druhém filmu Akta X reagovali fanoušci). V tomto ohledu je Avatar starším bratříčkem epizod jako Zero Sum a především S.R. 819, jejichž děj taktéž velmi výrazně zasáhl do Skinnerova života.

Již v této epizodě však o jeho životě zjišťujeme tolik informací, až je to na poměry Akt X překvapivé. Nejenže se dozvíme, že je Skinner ženat (tedy už ne nadlouho), ale zjišťujeme, že jeho manželka se jmenuje Sharon. V době vzniku této epizody vyšla najevo také informace, týkající se Skinnerova celého jména, které je Walter Sergei Skinner. Na to Mitch Pileggi vtipně zareagoval, když se údajně Chrise Cartera zeptal: „To vám nestačilo, že se jmenuju Walter?“

Předcházejícím odstavcem jsme se dostali k příběhu, který je nám servírován skrze scénář Howarda Gordona. Tento autor však musí významnou část slávy přenechat Davidu Duchovnymu. Představitel agenta Muldera totiž ve Skinnerovi viděl skvělou postavu a vadilo mu, jak málo prostoru je jí věnováno. Proto přišel s nápadem, aby se kolem Skinnera točilo vyšetřování Akt X. Nutno podotknout, že původně se měla epizoda točit jen a pouze kolem Skinnera a Mulder se Scullyovou neměli vystupovat vůbec. Duchovny se však své vytoužené dovolené nakonec nedočkal ani v tomto případě.

Málokterý divák si během sledování uvědomí, jak moc je tato epizoda dějově nabitá. Krom ponuré zápletky, pokračující v nejlepší tradici Akt X, jsou to především velmi zajímavé náznaky konspirace, které se zde objevují. Celé to vypadá, jako by se vyšetřování vraždy snažil využít kdosi v pozadí, někdo, kdo má zájem o Skinnerovu diskreditaci. Ano, samozřejmě je to Kouřící muž, kterého divák dokonce na okamžik zahlédne. Ačkoliv je Avatar oficiálně označována jako samostatně stojící, potkáme v ní i agenta Pendrella, věčného (a věčně neúspěšného) nápadníka Dany Scullyové. Mimochodem, v této době nezbýval Pendrellovi už ani rok života, když byl v polovině čtvrté série zastřelen (a dostal tak jasný vzkaz, koho si fanoušci přejí mít po boku agentky Scullyové).

Na epizodě Avatar oceňuji, že je vynikajícím mixem klasických Akt X a „politického thrilleru“, ve kterém se střetávají zájmy různých skupin. Ano, jedná se o 45timinutovou epizodu, takže není čas na něco hlubšího (což je velká škoda), ale přesto je to pěkná a svižná podívaná. Dobrou práci v tomto ohledu odvedl i režisér James Charleston, pro kterého je to první zapojení do Akt X (později natočil Teliko, Synchrony a Elegy). Charleston se tak zařadil mezi nejlepší režiséry Akt X, protože všechny zmíněné epizody patří k absolutní špičce seriálu, i když třeba nejsou zrovna nejviditelnější. Všehovšudy je Avatar velmi zajímavým příběhem, zaměřeným především na jednotlivé charaktery, jež se může honosit výbornými hereckými výkony a velmi jemným závěrem, pro který mám já osobně velkou slabost.

Zajímavosti: Roli prostitutky si v této epizodě zahrála Amanda Tappingová, kterou někteří z vás jistě znají ze seriálů Stargate SG-1 a Stargate Atlantis. Mimochodem, ve druhém jmenovaném se tato herečka znovu setkala s Mitchem Pileggim, který se zde objevil ve vedlejší roli. || Slovíčko avatar znamená lidskou inkarnaci božstva a pochází ze sanskrtu, což je úřední jazyk v Indii.

Tento článek byl zveřejněn 20.10.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.