1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

3×13 Syzygy (recenze)

režie Rob Bowman | scénář Chris Carter | premiéra v USA 26.01.1996 | v ČR 30.09.1997 | český název Syzygie | hodnocení 80% další názory zde

Po brutální vraždě teenagera, která má rituální nádech, jsou do městečka Comity povoláni Mulder a Scullyová. Jelikož se jedná již o třetí tajemnou vraždu za krátkou dobu, celé město je na nohou a obyvatelé se chystají vzít spravedlnost do svých rukou. Proti Mulderovi a Scullyové hraje nejen nedostatek času, ale také vlastní neshody, které jsou nyní větší než obvykle.

Akta X jsou jednoznačně vícežánrovým seriálem. Určitě každý z vás zná to klasické rozdělení samostatných epizod jednak na běžné thrillery, horory a dramata, jednak na příběhy humorné. Zatímco typickým představitelem první skupiny jsou (v tomto pořadí) Beyond the Sea, Die Hand Die Verletzt a Oubliette, tak mezi epizody s odlehčenější atmosférou řadíme Humbug či War of the Coprophages. Pak je tu ale také právě recenzovaná 3×13 Syzygy, která tak trochu patří do obou ze zmíněných skupin.

Podle mého názoru je toto jediná epizoda, která v tomto smyslu nalezla rovnováhu a divákovi nabízí stejnou měrou strach i humor. Když jsem přemýšlel a hledal ještě nějaký další příklad tohoto typu epizody, vzpomněl jsem si už jen na Quagmire (taktéž ze třetí série), která jako by nevěděla, co vlastně chce divákovi sdělit (vynikající však byla tak či onak).

Nejvíce si na Syzygy cením atmosféry prapodivného maloměsta, které se režiséru Bowmanovi podařilo postavit. Díky této epizodě jsme v Aktech X vůbec poprvé pocítili tzv. teenagerskou vyvražďovačku, což je jeden z mých nejoblíbenějších filmových žánrů a milerád se doznám k tomu, že u snímků jako A Nightmare on Elm Street (1980) či Halloween (1978) pravidelně umírám blahem. Nutno však zdůraznit, že příběhy tohoto typu jsou většinou o co největším možném odreagování, které se ale nijak nevylučuje s příjemným napětím. Pokud máte i vy rádi atmosféru amerického maloměsta s klasickými prostředími, jako jsou střední školy či policejní stanice, budete spokojeni i s epizodou Syzygy. Když se jde na nějaký takový slasher do kina, tak vždycky říkám, že je lepší nechat mozek vystavený hezky doma na poličce. Něco podobného doporučuji i při sledování této epizody.

Shut up, Mulder. – Scullyová

Sure, fine, whatever. – Mulder

Jiné doporučení bych však rád směřoval na shippers. Těm dobře radím, aby všechny kopie s touto epizodou spálili, zahrabali doma na zahradě a inkriminované místo posypali solí. Syzygy se totiž dočkala jednoho z nejkritičtějších přijetí ze strany fanoušků, kteří byli velmi rozezleni téměř vším, co se mezi Mulderem a Scullyovou v epizodě odehrává. Od Scullyové, která si dokonce zapálí cigaretu, přes Muldera, který si s jistou paní vyšetřovatelkou „skočí do postele“, až po jakýkoliv vzájemný kontakt našich dvou agentů. Ten je totiž v této epizodě natolik výbušný, že některým divákům může připadat vyloženě nepřátelský. A shipperům? Těm až kacířský! Troufám si tvrdit, že kdyby tuto epizodu nenapsal samotný Chris Carter, tedy Stvořitel a duchovní otec seriálu, tak krátce po premiéře by se jakýkoliv jiný scénárista okamžitě dočkal mimozemské anální sondy.

Přesto se Carter nedočkal nadšených reakcí ani ze strany svých spolupracovníků (výtky měl např. režisér Rob Bowman či několik dalších producentů), kteří nejčastěji označili Syzygy za divokou a pro diváka nepříliš pochopitelnou záležitost.

Sečteno podtrženo nabízí tato epizoda skvělé herecké výkony a příjemně strašidelné momenty, především pak ale vtipné hlášky. Podobně jako již zmíněná Quagmire zůstává Syzygy jakýmsi bizarním hybridem – a jak už u podobných experimentů bývá zvykem, nemusí chutnat každému.

Tento článek byl zveřejněn 7.11.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.

Komentáře: 25

1. kultx napsal(a) 7.11.2008 v 20:51

Mám pocit, že v některých pasážích je ta recenze taky taková trochu netradiční – dejte když tak vědět, jak se vám to líbilo. Jakékoliv výtky vítám ;-)

2. Fernando napsal(a) 7.11.2008 v 20:57

Co se týče recenze, tak ta je jako obvykle skvěle napsaná ;-) A co se týká recenzované epizody, tak tu jsem neviděla :o)

3. Xeninka napsal(a) 7.11.2008 v 21:07

Jsem shipper a přesto se mi epizoda líbí. S hodnocením se ztotožňuji. Pokud se dívám na třetí sérii tak se vždycky hrozně moc těším na tuto epizodu a na předcházející War of the Coprophages, protože mi obě přijdou dost humorné a velkou část prochechtam :)

4. nabaa napsal(a) 7.11.2008 v 21:08

Ač jsem shipper tělem i duší, Syzygy miluju. Mám z ní pocit, že právě hádky tohohle stylu nejlíp poukazují na hloubku vztahu Muldera a Scullyové. Navíc ho ještě víc polidšťují. Asi by bylo málo pravděpodobné, že by byli až tak idální pár, že by se nikdy za ta léta nepohádali. Syzygy dokonale pracuje právě s tímhle prvkem, nenabízí žádný prvoplánový konflikt, neukazuje nám ani konkrétní příčinu napětí mezi těmi našimi holubičkami. Prostě po několika letech dospěli do bodu, kdy všechna ta vzájemná „příkoří“ musí ven. A je to hezké – sarkastické, cynické a nekonečně roztomilé. :-D Slashery, nebo „teenagerovské vyvražďovačky“, jak napsal Krycek, nejsou tak úplně mým šálkem čaje, ale vzhledem k tomu, že jsem za hlavní linii Syzygy nebrala puberťácké čarodějky (jen mi krásně dokreslily atmosféru), dávám i já 80%. :-)

5. Deshy napsal(a) 7.11.2008 v 21:16

Já mám ten díl hodně ráda. Ač jsem shipper jako poleno :-). Je pravda, že jsem místy opravdu nechápala a byla vyvedená z koneceptu. Ale u mě často platí, že čím míň něco sleduje šablonu, tím je to pro mě zajímavější. Navíc mi vždy seděly díly, které byly dovedeny až do takového humorného absurdna. Nevím jak jinak to nazvat :-D

6. LadyX napsal(a) 7.11.2008 v 21:20

Recenze se mi líbí a před to Sure, fine, whatever bych ještě dopsala to Shut up, Mulder :))

7. kultx napsal(a) 7.11.2008 v 21:33

LadyX: Máš recht ;)

8. luca napsal(a) 7.11.2008 v 21:42

Mně naopak ty jejich vzájemné interakce přijdou super, a to jsem jednoznačný shipper. :-)) Ale epizodu samotnou mi pokaždé úplně zprotiví ty dvě příšerné, zmalované bloncky. Dala by tak 70%.

9. kultx napsal(a) 7.11.2008 v 21:45

Aha, já právě myslel, že skoro všichni shippers budou nenávidět tu jejich nenávist :-D I když je samozřejmě dobře, že se vám to nakonec líbilo.

10. nabaa napsal(a) 7.11.2008 v 22:09

kultx: Ale my je milujeme, ať už je jejich vztah v jakékoliv fázi. A hádky jsou součástí vztahu. ;-)

11. kultx napsal(a) 7.11.2008 v 22:18

nabaa: No jo, ale v Syzygy jsou k sobě tak hrozně zlý a protivný, že z toho bylo kolikrát smutno i mně......... :(

:-D
  12. Elmoro napsal(a) 7.11.2008 v 23:16

tak ale patří to k „never happened“ epizodam,tak se da to jejich chovani vuci sobe brat s rezervou ;)..protoze prakticky se tenhle dil vubec nestal :D

13. Utero napsal(a) 7.11.2008 v 23:50

Kryceku ta veta „je lepší nechat mozek vystavený hezky doma na poličce.“ me dostala :D … ja si bohuzel pri prvnim sledovani ten mozek vzal sebou a zjistil, ze Syzygy je jedna z nejhorsich epizod vubec…ale priste necham ten mozek na policce a treba zmenim nazor…

14. Niki_Hornbeam napsal(a) 8.11.2008 v 1:43

Pridavam se k vetsine shipperu, ze mam tuto epizodu moc rada.. A kdyz mi byvalo kolem tech deviti roku, kdyz jsem ji videla poprve, tak jsem ji naprosto milovala… Nedokazu popsat, co presne ve me tato epizoda vyvolavala, ale urcite ne smutek.. Ja se u ni vzdycky maximalne nasmala.. Mela jsem ji dokonce nahranou na kazete a porad si ji poustela dokolecka na walkmanu.. Takze ac nevim presne proc, mam k ni takovy zvlastni osobni vztah.. Takze pro me 100%..

15. nabaa napsal(a) 8.11.2008 v 9:07

kultx: To nemůžeš tak brát! Vždyť je to roztomiloučký, jak se navzájem zlobí. Jak už jsem psala, mnohem víc to ukazuje, jak moc se mají rádi. ;-)

16. Ingrid napsal(a) 8.11.2008 v 9:36

Tak mě se ta epizoda líbila…
    a recenze je super jako vždy :-)

17. phoenix24 napsal(a) 8.11.2008 v 10:08

Recenze skvělá:-)

A epizoda stejně tak, patří k mým shippersky nejoblíbenějším:-)

Sure. Fine. Whatever.

18. Mia009 napsal(a) 8.11.2008 v 10:17

Ježiš tohle je uplně skvělej díl xD. Celekm mě překvapila ta scéna, jak Scull kouřila…
    Jinak byla děsná sranda, jak ta vyšetřovatelka vyjela po Mulderovi a on tak zamteně: „Můžeme se třeba ale taky koukat na televizi…všude dávaj to samé!“
    Nebo jak Mulder napadl Scull za to, že nevěděl, jestli dosáhne nohama na pedáli..to bylo trošku přehnaný…ale stejnak to byla super epizodka! ;)

19. cobbra napsal(a) 8.11.2008 v 21:37

Naprosto souhlasím s nabaaou, dokonce mi přijde, že tu Scully slušně žárlí – no není to úžasná ukázka toho, jak Muldyho miluje (i když by si to v této fázi asi jen těžko přiznávala)?
    PS:recenze je super (ostatně jako vždy)!

20. xgirl napsal(a) 9.11.2008 v 20:02

Krycekovy recenze jsou skvělé vždycky, pokaždé jsem na novou napnutá jak špagát:-) Syzygy neřadím ani do vyloženě top epizod, ani do neoblíbených. Interakce mezi agenty jsou božské, jak si po těch třech letech už trochu lezou na nervy a rýpou do sebe kousavými poznámkami (latex, parfém, „big macho man“…) prostě jako dva normální lidé, co spolu tráví veškerý čas. Jen kdyby tam nebyly tak často ty dvě bloncky, jak už někdo napsal. Takhle bych dala tak 70%…

21. in4mator napsal(a) 11.1.2009 v 21:46

Pro mě je to jedna z nejslabších epizod ze 3. série, přesto hodnotím 50%.

22. jaňuš napsal(a) 28.2.2009 v 15:32

Zdravím všechny :-), a něco k tématu. Já to teď viděla po mnoooha letech a pravda, nebyla to jedna z epizod, kterou bych si pamatovala… Ale teď se líbila moc.. A ta jejich vzájemná „nenávist“ mohla být způsobena astrologickou anomálií – planety ve speciálním uspořádání atd… Proto se tam přece chovali všici tak „trochu“ divně :-DD – protože Mulder a Scully určitě nebyli jediný, kdo se choval tak nějak jinak. :-) Alespoň tak jsem to pochopila… A nasmála jsem se taky dost. :-)) Pro mě super – 80pr.

23. ZERO napsal(a) 1.9.2009 v 16:04

asi jsem divnej ale podle mě je to jedna z nejhorších epizod akt x co jsem kdy viděl

24. Gstar napsal(a) 1.2.2012 v 17:03

Kouřit Scully jsem snad viděla poprvé.Tady to možná byla Gill i v jiných pasážích.A opravdu jsem se nasmála víc než kdy jindy.War of the Coprophages: Mulder telefonuje se Scully a šerif se ho ptá kdo to byl Mulder drogový dealer :-)

25. Bellezza napsal(a) 1.5.2018 v 0:49

Zaujímavá epizódka.Aj som sa nasmiala,aj šokovala.Naj bola scéna kde Scully fajčí,to ma rozsekalo :D Som veľký shipper a musím povedať,že som naštvaná vôbec nebola.Tie ich hádky mi celú epku pekne okorenili,ale ja osobne si nemyslím,že by Scully Muldyho už vtedy milovala,alebo áno a tak dobre by to zahrala? Každopádne žiarlila fest.Neprelúskala som všetky fanfictions,takže neviem či bola niektorá priamp k tejto epke,ale doslova by si to žiadala.Námet by som mala,ale napísať by to musel niekto druhý,keďže talent na toto nemám.Ale jej koniec mi je jasný :D