JEDNOTLIVÉ SÉRIE SERIÁLU AKTA X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

2×20 Humbug (recenze)

režie Kim Manners | scénář Darin Morgan | premiéra v USA 31.03.1995 | na TV Prima 24.02.2004 | český název Humbug | hodnocení 100%

Když je komunita vysloužilých artistů terorizována mytickou mořskou pannou Fegee, která požírá své oběti a zanechává po sobě stopy ploutví místo šlápot, Scullyová a Mulder musejí odlišit pravdu od klamu. Ve městě obydleném tetovanými muži, vousatými dámami a lidmi, kteří si běžně vtahují varlata do těla nebo si zarývají nehty do nosu, by neměly nikoho překvapovat paranormální jevy.

Přiznám se, že ona kratičká anotace, kterou si můžete přečíst o pár řádků výš, nepochází z mé hlavy, ale z knihy Akta X – neoficiální společník, kterou parádně napsala N. E. Genge. Musím upřímně říct, že vysvětlení zápletky epizody 2×20 Humbug je téměř nadlidským úkolem. Na druhou stranu je to právě jakási chaotičnost či zmatenost (myšleno v dobrém smyslu slova), která je pro tuto epizodu typická. Jak jistě víte, Humbug je historicky první komediální epizoda Akt X. To v jazyce tohoto seriálu znamená ještě jedno – toto je první epizoda, kterou napsal Darin Morgan. Tento geniální scénárista se sice v následující sezóně vrátil se třemi dalšími skvosty (za všechny jmenujme Clydea Bruckmana), ale Humbug je doslova smrtícím koktejlem, protože na jeho vzniku se vedle Morgana podílel i Jim Rose, extravagantní umělec a akrobat v jedné osobě. Rose na začátku devadesátých let založil v americkém státě Oregon svůj vlastní cirkus, který v této epizodě ztvárnil nezastupitelnou­ roli.

Výsledkem této spolupráce byl nádherný chaos, který zachvátil natáčení, ale na který zároveň s úsměvem na rtech vzpomínají všichni zúčastnění – od producentů Chrise Cartera a Boba Goodwina, přes režiséra Kima Mannerse až po Gillian Andersonovou a Davida Duchovnyho. V této souvislosti však nutno zmínit, že ne zdaleka všichni přijímali nově vznikající epizodu s nadšením. Za Darina Morgana se sice postavil Chris Carter, ale mnohým dalším bylo proti srsti, že by Akta X měla divákům tak brzy představit komediálně laděnou epizodu. V době natáčení měl seriál za sebou téměř dvě sezóny, přesto se mnozí domnívali, že Akta X jsou výhradně drama a žádné veselí tedy není na místě. Jak to nakonec dopadlo, to dnes víme již všichni (s výjimkou osmé série se komediální epizody vyskytovaly ve všech následujících sezónách, v mnohých dokonce několikanásobně). Přesto se o smyslu komediálních epizod v Aktech X můžeme ještě v dnešní době bavit stále stejně vášnivě, jako o tom debatovali fanoušci (a vlastně i samotný štáb Akt X) před necelými patnácti lety.

Vzhledem k jisté výjimečnosti této epizody se musím pozastavit u režiséra, na kterého pochopitelně spadá veškerá zodpovědnost. Protože měl natočit vůbec první komediální epizodu seriálu, čekal Kima Mannerse nesmírně obtížný úkol. Obtížný z toho důvodu, že absolutně nikdo z natáčecího štábu neměl ani ponětí, jak by taková epizoda Akt X vlastně měla vypadat. Manners se později přiznal, že ho doslova zachvátila panika, když si konečně uvědomil, co ho čeká. Není se vlastně ani čemu divit – ačkoliv se později se svou padesátkou zrežírovaných epizod stal ostříleným veteránem, tou dobou (roku 1995) byl Manners mezi autory Akt X ještě naprostým nováčkem (Humbug byla jedna z prvních epizod, které produkoval, a teprve druhý díl, co režíroval).

Přesto mohu nyní, po asi desátém zhlédnutí, s klidným svědomím říct, že Humbug měl obrovské štěstí nejen na svého scénáristu, ale také na režiséra. Manners to totiž nakonec vyřešil tak, jak to po něm zopakovaly desítky dalších autorů humorných epizod. Nenatočil čirou komedii, při které by se divák smál, až by se za břicho popadal, ale spíše chutný mix, ve kterém najdeme strach a veselí v přibližně stejné míře. A opět, když mluvím o strachu, nemyslím tím, že se divák bude při sledování klepat, ale minimálně příjemné mrazení se dostaví snad u každého. V tomto ohledu je tedy Humbug dokonale vyladěný a v nejideálnějším možném případě by si v něm každý divák měl najít něco, co ho zaujme. V kontextu celého seriálu je pak Humbug naprosto unikátní a velmi výrazně vyčnívá mezi ostatními epizodami – mimo jiné i proto, že se nachází v druhé sérii, v možná nejtemnějším období Akt X.

:: Prohlédněte si cirkusové zrůdy z této epizody na UHQ fotkách ::

Když už jsem tu pochválil scénáristu a režiséra, tak svoji zmínku si zaslouží i Glen Morgan, ten méně šílenější z dvojice bratrů Morganových. Byl to právě Darinův starší sourozenec, který přišel s nápadem natočit epizodu o bizarních cirkusových zrůdách a svému bratrovi dal námět ve formě videokazety, zachycující vystoupení cirkusu Jima Rose. A byl to zase nevypočitatelný Rose, kdo stojí za dalším proslulým momentem této epizody. Ve scéně, kdy agentka Scullyová má sníst jednu z nabízených kobylek, si Gillian Andersonová vědomě vložila do úst skutečný živý hmyz, namísto čokoládového broučka, kterého měla v misce taktéž připraveného. Poradil jí to právě Rose a stala se z toho událost, na kterou dodnes vzpomínají všichni zúčastnění. Krom brouka…

Zajímavosti: Významnou roli v této epizodě ztvárnil Vincent Schiavelli. Tento americký herec s italskými kořeny byl mistrem vedlejších rolí a mnozí z vás si ho nejspíš dobře pamatují z nádherného dramatu Miloše Formana One Flew Over the Cuckoo's Nest z roku 1975. Málokdo už ale ví, že Schiavelli byl Formanovým dvorním hercem, který se objevil i v dalších filmech tohoto režiséra, např. The People vs. Larry Flynt (1996) nebo Man on the Moon (2000). Schiavelli zemřel v roce 2005 na rakovinu, bylo mu 57 let. || Slovíčko „humbug“ (v překladu „žert“, „šprým“, „mystifikaci“ či „podvod“) poprvé použil americký podnikatel P. T. Barnum (1810–1891), který je dodnes považován za jednu z největších legend „cirkusového průmyslu“. Zaslouženě se dočkal i vlastního muzea. || V epizodě se dočkáme zmínky o bratrech Changovi a Engovi, populárních siamských dvojčatech.

Tento článek byl zveřejněn 3.2.2009 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.