1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

2×19 Død Kalm (recenze)

režie Rob Bowman | scénář Howard Gordon, Alex Gansa | premiéra v USA 10.03.1995 | na TV Prima 17.02.2004 | český název Mrtvolné ticho | hodnocení 100% další názory zde

Mulder a Scullyová se vydávají do oblasti Norského moře, kde zmizela americká válečná loď Ardent. Mulder tuto oblast označuje za druhý bermudský trojúhelník a je přesvědčen, že loď zmizela v souvislosti s jakýmsi moderním filadelfským experimentem, který zde údajně měl probíhat. Jeho podezření je zčásti potvrzeno, když agenti naleznou přeživšího námořníka: jen místo pětadvacetiletého mladíka před nimi stojí devadesátiletý stařec.

Død Kalm je Darkness Falls druhé série. Struktura obou epizod je v lecčems podobná: obě se odehrávají na odlehlých místech, kam noha běžného živáčka jen tak nevstoupí, a v obou si nevysvětlitelné procesy mezi nebem a zemí pohrají s Mulderem a Scullyovou tak, jak to ani kolonisté se Syndikátem dohromady neumějí. Po technické stránce je pak každá z epizod devatenáctým dílem své série a obě byly pro tvůrce technickým oříškem. Právě recenzované epizodě se však rovná jen málokterá, protože s výletem do vod Norského moře přišly komplikace s náročnými interiéry válečné lodi i s maskami jednotlivých hrdinů. O Død Kalm si ale právě čtete ještě z jednoho důvodu: za celých sedm let, co náš web stojí a běží, se tento díl nedočkal jediného vlastního článku. Je to s podivem, protože epizoda tvoří to nejpopulárnější z prvních dvou období seriálu a mezi námi, kteří jsme Akta X sledovali při jejich české premiéře před patnácti lety, je asi málo lidí, které zestárlí agenti nevyděsili.

Oba agenti však i přes ony nánosy kosmetických úprav zůstávají sami sebou. Mulder i nadále pálí jednu příjemně jedovatou poznámku za druhou, k čemuž mu Scullyová už tradičně dobře sekunduje. K ponurosti na placu nicméně nepřispívaly jen potemnělé interiéry válečné lodě, ale i desítky hodin, které oba hlavní herečtí představitelé museli trávit v maskérně. David Duchovny k tomu přidal úžasný stařecký tik, který by při nepovedeném ztvárnění mohl vyznívat směšně, ale celý part je nakonec víc než věrohodný. Gillian Andersonová zase vtipně pozměnila scénář, když v závěru epizody Scullyová říká, kterou věcí si je stoprocentně jista. Místo toho, aby řekla, že smrti se bát nemusíme, řekla: Howard Gordon musí zemřít. Samozřejmě se jedná o jméno scénáristy, který je rovněž autorem námětu. Ten do té doby napsal jen několik slabších epizod plus příběhy ke Conduit, Miracle Man či Sleepless. Jen několik měsíců před výletem na Norské moře vyslal agenty do hlubin oregonských hor v díle Firewalker, který se Død Kalm blíží asi nejvíce. Pro jeho spolupracovníka Alexe Gansu to byla poslední práce na seriálu. Gansa přitom patřil mezi pravidelné přispěvovatele prvních dvou období a blízkého Gordonova spolupracovníka. Svoji zmínku si na tomto místě zaslouží ale především Toby Lindala. Tento umělec tělem i duší se zasloužil o masky a vizuální kouzla těch nejslavnějších epizod seriálu. Překvapil jsem sám sebe, když jsem o něm nalezl informace i v českém jazyce (čtěte zde).

Død Kalm nesporně zůstává nejlepším dílem obou mužů. Po všech stránkách záhadná zápletka slibuje vzrušující podívanou, která může mít co do činění jak s neobvyklými přírodními procesy, tak se starými dobrými experimenty z rukou lidí. Scullyovou hned na začátku napadne myšlenka na nový Bermudský trojúhelník, zatímco Mulder kontruje Filadelfským experimentem. Zkrátka a dobře: fanoušci neznáma a záhad se s chutí poslintají. (Pro ty otrlejší je pak v epizodě scéna, v níž Scullyová připraví z posledních zbytků na lodi tento lahodný nápoj: ano, právě koukáte na džusík z šesti citrónů, šťávy ze sardinek a vody z těžítka.) Bizarní události si pochopitelně žádají divoká vysvětlení, o která tentokrát rozhodně není nouze. Scullyová nezůstane profesi vědkyně nic dlužna, když předloží vysvětlení týkající se volných radikálů, o které se s vámi zkrátka musím podělit: „Volné radikály jsou chemikálie s elektrony navíc. Jsou vysoce reaktivní a mohou způsobit oxidaci buněčných membrán a tělesných tkání. Možná něco tuhle loď unáší k jinému metalickému objektu jako meteor, třeba je někde hodně hluboko v oceánu nebo zapuštěný do ledovce. Tyto dva by mohly působit jako kladný a záporný pól a oceán mezi nimi jako gigantická baterie. Taková intenzita elektromagnetické energie by mohla vybuzovat volné radikály a účinně oxidovat každý kousíček hmoty.“ Ptám se sám sebe, proč vlastně ze škol nevyrazí všechny normalizační učitele a nezavedou do hodin fyziky povinné promítání Akt X?

Působivou a všudypřítomně tíživou atmosféru příběhu vystihují závěrečná slova, která hned vedle umírajícího Muldera zapisuje do deníku vyčerpaná Scullyová: „Mezi Halversonovými věcmi jsem našla dětskou knihu norských legend. Řekla bych, že obrázky v ní znázorňují konec světa. Není to však žádná prudká ohnivá smršť zatracení jak nás učí Bible, ale pomalu padající sněhová pokrývka. Nejprve se Měsíc a hvězdy ztratí v husté bílé mlze, potom zamrznou řeky, jezera a moře, a vlk jménem Sköll nakonec otevře svou tlamu, spolkne Slunce a pošle svět do věčné noci. Zdá se mi, že toho vlka teď slyším za dveřmi.

Zajímavosti: Americká válečná loď, na níž se celé drama odehrává, ve skutečnosti není americká, ale je součástí kanadského válečného námořnictva. Na mnoha záběrech v epizodě si můžete povšimnout, že nese zřetelné označení 925. Je to samozřejmě již tradiční hraní si s čísly, jímž tvůrci seriálu prosluli. Tentokrát se jedná o odkaz na Piper, dceru Gillian Andersonové, která se narodila 25. září 1994 a způsobila celému štábu nejednu vrásku na čele. || Podivuhodná chyba se tvůrcům vloudila do úvodní scény v kanceláři, kde Mulder vysvětluje Scullyové pozadí případu. Agent říká, že 12. prosince 1949 zmizel bitevník královského námořnictva, který plul z Leedsu. Leeds je přitom severoanglické město ve vnitrozemí, které rozhodně nemá přístav či otevřený přístup k moři. Prochází jím sice řeka, ale ta by válečnou loď snesla jen velmi těžko. || Název epizody se tváří norsky, pravda je to ovšem jen z poloviny. Zatímco slovo død znamená smrt, slůvko kalm v norštině vůbec neexistuje. Nejpravděpodobněji tak odkazuje na anglické podstatné jméno calm značící klid. Celkově pak v epizodě, nejvýrazněji v rozhovoru Trondheima s Olafssonem, padají slova spíše dánská, než norská, případně směsice obou.

Tento článek byl zveřejněn 2.5.2013 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.