JEDNOTLIVÉ SÉRIE SERIÁLU AKTA X
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10.

2×13 Irresistible (recenze)

režie David Nutter | scénář Chris Carter | premiéra v USA 13.01.1995 | na TV Prima 06.01.2004 | český název Neodolatelná | hodnocení 100% další názory zde

Mulder se Scullyovou se vydávají do Minneapolisu ve státě Minnesota, aby zde prošetřili ohavný zločin, během kterého kdosi znetvořil tělo mrtvé ženy přímo v jejím hrobu. Během obtížného vyšetřování se agenti dostávají na stopu Donniemu Pfasterovi, nebezpečnému fetišistovi, jehož úchylka ho dokonale ovládla a zbavila veškeré lítosti a lidskosti.

Když se mluví o kontroverznostech v seriálu Akta X, nikdo neopomene zmínit Home (která si podobnou hodnocení bezesporu zaslouží). Ne každý si však vzpomene na epizodu 2×13 Irresistible, která si taktéž zahrává se zvrhlými sexuálními motivy, přičemž minimálně po stránce atmosféry zmíněnou úchylnost ze čtvrté série dokonce překonává. Když teď krátce v paměti přemítám, které epizody Akt X mají vůbec největší ambice diváka šokovat, nenapadají mě žádné jiné, než dvě výše zmíněné.

Všímavější divák také zaregistruje jistý společný jmenovatel obou epizod. Oba díly – IrresistibleHome – totiž vyprávějí příběh, který je takřka oproštěn od nadpřirozena či paranormálních jevů. To by nebylo zase tak ojedinělé – epizod tohoto typu se v celých devíti sériích nakonec objevilo hned několik. Irresistible je však jedinečná v tom ohledu, že snad jako jediná epizoda Akt X je od začátku do konce postavena právě na onom každodenním, zcela běžném (a mnohdy kolektivním) strachu každého z nás. Scénárista této epizody Chris Carter, pro kterého je to jeden z mála nemytologických scénářů, si k vyobrazení takového děsu vybral postavu prachobyčejného úchyla, konkrétně fetišisty Donnieho Pfastera. Tento bývalý pracovník pohřebního ústavu začíná tím, že stříhá vlasy mrtvolám žen ležících přímo v rakvi, dále pokračuje otevíráním hrobů a znesvěcováním jejich obsahu. Když mu nakonec ani toto nestačí, vyhlédne si ženu přímo na ulici a tu následně stylově odpraví.

You're saying some human's been doing this? – agent Boscks

If you want to call him that. – Mulder

Přijít s podobným typem záporné postavy bylo velmi riskantní, Carterovi však tento jeho krok vyšel na výbornou. V případě Irresistible však podle mého názoru hlavní tíha spadla na druhého nejdůležitějšího muže této epizody – režiséra Davida Nuttera. Ačkoliv natočil skvostnou Beyond the Sea, zůstává epizoda Irresistible jeho nejlépe zvládnutým dítkem. Mrazivá, tíživá, prodchnutá atmosférou všudypřítomné beznaděje – přesně taková je téměř v každé své minutě tato epizoda. Už tak napnutá atmosféra ještě zhoustne, když si Pfaster dovolí unést agentku Scullyovou. Posledních deset minut s vyburcovaným Mulderem, naprosto zoufalou Scullyovou a téměř neporazitelným Pfasterem jsou pak tím nejlepším, co tato epizoda nabízí. Okamžiky, kdy se Pfaster prochází potemnělými chodbami domu své matky, jsou naprosto dechberoucí.

It is somehow easier to believe in aliens and UFOs, than in the kind of cold blooded inhuman monster who could prey on the living to scavenge from the dead. – Scullyová

Velmi vysokou úroveň si v této epizodě drží herecké výkony všech herců v hlavních rolích. David DuchovnyGillian Andersonová nicméně zůstávají zastíněni bravurním Nickem Chinlundem, který si s velkou chutí zahrál nekrofila Donnieho. Nemohu si pomoct, ale v jeho postavě jsem několikrát zahlédl Normana Batese, kterého ve slavném Psychu z roku 1960 ztvárnil jeden z mých nejoblíbenějších herců Anthony Perkins. Chinlund zahrál všechny své scény výborně a krom toho, že mu budete věřit každý pohyb jeho těla, mu budete zaručeně přát i kulku mezi oči.

Pokud jde o herecké výkony, tak je též zajímavé sledovat reakce agentky Scullyové na její únos; ve velmi krátké době je to totiž již druhý takový incident poté, co byla na začátku druhé série unesena nejprve Duanem Barrym a následně americkou armádou (Duane Barry, Ascension, One Breath). V souvislosti s hereckým obsazením musím zmínit ještě Bruce Weitze, který v epizodě vystupuje v roli agenta Bockse. Protože Scullyová je po určitý čas mimo scénu, vytvoří on a Mulder sympatickou dvojku vyšetřovatelů.

Zajímavosti: Chris Carter si kvůli svému scénáři dosyta užil společnosti velmi nepříjemných cenzorů. Jejich role je sice u seriálů typu Akt X pochopitelná, avšak některé jejich požadavky směrované konkrétně k této epizodě byly skutečně přehnané. Lidem ze společnosti Fox se například nelíbilo, že je Pfaster popisován jako nekrofil. Důvod? Z tohoto slova je cítit přílišné sexuální napětí. Scénárista tedy musel vrahovo chování upravit a samotného Pfastera nazvat „fetišistou mrtvých“. To, že ve scénáři zůstalo stříhání mrtvol a odřezávání jejich nehtů, už asi takový problém nebyl. || Gillian Andersonová má očividně ráda drsnější zacházení. Herečka označila tuto epizodu jako jednu ze svých nejoblíbenějších. || V jedné ze scén epizody se v televizi hraje zápas v americkém fotbalu. Můžeme vidět, že v týmu Minnesota Vikings hraje i jakýsi Cris Carter, což je skutečný fotbalista a zároveň odkaz na duchovního otce Akt X. || Když na začátku epizody přichází agenti na hřbitov, můžeme si všimnout náhrobku se jménem Soames. Mladíka se stejným příjmením nechal agent Mulder v pilotní epizodě exhumovat. || Když se po odchodu Muldera a Scullyové z věznice ptá Donnie svého spoluvězně na jméno agentky, ten odpoví: „Scully, jako ten komentátor baseballu“. Carter, který agentku Scullyovou po takovémto muži skutečně pojmenoval, tímto originálním způsobem zodpověděl dotazy mnoha zvídavých fanoušků. || Donnie Pfaster získal touto epizodou značnou popularitu, a proto se tvůrci v sedmé sérii rozhodli pro jeho návrat. Ani v této opět skvěle natočené epizodě Donnie nedovedl únos agentky do zdárného konce. || Nick Chinlund, který Pfastera ztvárnil, si zahrál v celé řadě dalších seriálů. Krom rolí detektivů v seriálech Desperate Housewives a NCIS to bylo působení v Denících červených střevíčků, kde se potkal s Davidem Duchovnym.

Tento článek byl zveřejněn 30.10.2008 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.