1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

2×04 Sleepless (recenze)

režie Rob Bowman | scénář Howard Gordon | premiéra v USA 07.10.1994 | na TV Prima 04.11.2003 | český název Nespaví | hodnocení 80% další názory zde

Mulder a jeho nový partner Alex Krycek vyšetřují skupinu vietnamských veteránů americké námořní pěchoty, kteří se stali oběťmi armádního experimentu. Ten je zbavil potřeby spát a u mnoha z nich vyvolal neobvyklé neurologické potíže. Nyní se objevuje někdo, kdo tyto vojáky jednoho po druhém likviduje. Mulder si myslí, že vrahem je někdo z jednotky, někdo, kdo díky experimentu získal psychickou schopnost manipulace s představami a je schopen generovat iluze, které jsou natolik přesvědčivé, že mohou zabíjet.

Spánek, sny, noční můry a děsy, to jsou fenomény, které lidstvo nepřestávají fascinovat. Někteří jsou pohlceni zdánlivě nekonečnou rozmanitostí našich snů, jiné přitahuje bohatý zástup spánkových poruch, které z člověka dokáží učinit takřka oživlou mrtvolu. Úplně nejzajímavější je ale možná spánek jako takový. Málokdo totiž ví, že vědcům se dosud nepodařilo zjistit, proč vlastně spíme. A jelikož spánkem trávíme přibližně jednu třetinu našich životů, je to činnost, které bychom dozajista měli lépe porozumět. Na téma, kterému by se mohl věnovat celý seriál, se tvůrci Akt X zaměřili v epizodě Sleepless, když Muldera a jeho nového partnera Kryceka vyslali vyšetřovat utajený armádní experiment, jehož cílem bylo zbavit vojáky potřeby spánku, a tak z nich učinit dokonalé stroje na zabíjení. To je námět, ze kterého dobrý režisér a ještě lepší scénárista mohou udělat cokoliv od politického thrilleru až po temný horor. Epizoda Sleepless má od všeho něco: jeví se jako mytologická, představuje hned dva nové hráče seriálového vesmíru, nabízí jednoho extrémně paranoidního Muldera, odposlechy, schůzky na potemnělých staveništích, zaškrtané novinové články, tajné složky s ještě tajnějšími materiály, Samanthu, Scullyovou odklizenou do pitevny, řádně naštvaného Skinnera i pikle kujícího Muže s cigaretou. To všechno jsou ingredience, u kterých se všem správně naočkovaným x-philes sbíhají sliny.

A to zdaleka není vše. Sleepless nabízí též mnohými diváky oblíbené a tvůrci seriálu vždy hojně užívané odkazy na starší epizody či tématicky spřízněné fenomény, např. když Mulder telefonuje Scullyové pod přezdívkou George Hale. Pozornější diváci si vzpomenou, že George E. Hale byl Mulderův pseudonym použitý v epizodě Little Green Men pro zmatení tajných služeb při jeho cestě do Portorika. Jen tak mimochodem, Hale skutečně existoval, byl špičkovým americkým astronomem a trpěl řadou neurologických problémů, mezi nimi i nespavostí. Na jistou formu inspirace odkazuje rovněž Pan X, nový Mulderův informátor. Když se ho agent ptá, proč mu pomáhá, X (jak zní přezdívka tohoto muže v originále) suše prohlásí: „Služba mrtvému příteli“. Evidentně má na mysli Muže z Pentagonu, svého předchůdce v této funkci a rovněž člena Syndikátu. Postavení obou mužů ve stínové vládě je však poněkud rozdílné, protože Muž z Pentagonu s Mužem s cigaretou osobně spolupracoval, zatímco Pan X je Kuřákovým elitním nájemným vrahem (mohli jsme vidět v epizodě Wetwired). I přesto, že byl de facto pěšákem, objevují se s jeho příchodem na scénu nové způsoby, kdy je to primárně Mulder, kdo se po většinu času musí dožadovat pozornosti.

I přes mnohdy arogantní jednání nelze novému informátorovi upřít, že se víc než dvakrát zasloužil o Mulderův život; vzpomeňte na End Game, kdy X (po nezapomenutelném Skinnerově naléhání při jízdě výtahem) předal Scullyové Mulderovy souřadnice, 731, kdy nemohoucího Muldera odnesl ze zaminovaného vagónu, a třeba i Talitha Cumi, kdy poslal záchranku do letního sídla Mulderových, kde agentova matka Teena právě prodělala mrtvici. Přestože X nikdy nebyl stoprocentní pohodář, vždy dával Mulderovi jasně najevo, co se od něj dá čekat. Ne tak u druhého nováčka představeného v této epizodě. Krycek, byť rovněž osina, je parádně slizký a podrazácký už od prvního okamžiku, co se na scéně objeví.

Aktech X nejenže nikdo tak úplně neumírá, nikdo není ani úplně dobrý, ani úplně zlý. Faktem ale je, že co do vyzařující negace a způsobeného zla byl Krycek pro Kouřícího muže vždy zdatnou konkurencí. „Scullyová je problém.“ Krycekova slova, která od základů změnila ducha i směr seriálu. V reakci na to přišel Duane Barry, Scullyová byla unesena a následovaly všemožné peripetie s vajíčky, rakovinou a čipem. Zde jsme ale na začátku toho všeho, a tak lze tvůrcům odpustit malý nonsens: to když se Krycekovi při pohledu na mrtvolu udělá zle od žaludku. Nebo snad máme věřit tomu, že někdo, kdo jen o několik epizod později chladnokrevně vraždí, se bojí do pitevny? Výše uvedených lákadel je možná až příliš, na což doplácí zejména příběh o armádním experimentu, na nějž chvílemi nezbývá místo.

Epizoda obsahuje tradiční rozhovory Muldera se Scullyovou, při kterých je ale důraz kladen spíše na vztah těchto dvou a určitou nostalgii, než na vyšetřování případu. To rozhodně není chyba, jen je tím zajímavé téma nespavosti posunuto až příliš do pozadí. Kvalita a poutavost příběhu přitom nezaostává ani o píď za ostatními epizodami z prvního a druhého období. Bývalý voják Augustus Cole, v jehož roli září Tony Todd, je nezvyklou zápornou postavou. Je pachatelem vražd, přesto má jeho poslání zjevně milosrdný charakter, jelikož svým spolubojovníkům po nekonečných letech psychických útrap dopřává odpočinek. Sleepless tak není pouze upomínkou na to, že podobné experimenty skutečně probíhají v řadě velmocenských armád, ale je též nenásilnou připomínkou smutné pravdy, že ve válce jsou oběťmi všichni – od civilistů žijících ve zdevastované zemi, až po vojáky vytržené od vlastních rodin a uvržené kamsi do krutého neznáma.

Zajímavosti: Pan X měl být původně Paní X. Hrát ji měla americká herečka Natalia Nogulichová, která s Duchovnym dokonce natočila scénu na staveništi. Carterovi se ale celé vyznění nelíbilo, a tak zavelel ke změně. Ženského informátora se ale Mulder nakonec přece jen dočkal. To když byl v závěru epizody Herrenvolk na chodbě jeho bytu zavražděn Pan X, který Muldera odkázal na Maritu Covarrubiasovou, zvláštního zmocněnce OSN a nový Mulderův zdroj v boji proti Syndikátu. || Stevena Williamse dohodil do seriálu Glen Morgan. Ten je osobním přítelem Jamese Wonga, který se s Williamsem spřátelil při psaní scénářů k populárním akčnímu seriálu 21 Jump Street. || Tato epizoda je premiérou pro Alexe Kryceka, nikoliv však pro kanadského herce Nicholase Leu. Ten si ve třinácté epizodě první série Genderbender zahrál sukničkáře Michela. Shodou okolností se v obou epizodách objevil též Mitchell Kosterman, který ale jak v Genderbender, tak ve Sleepless ztvárnil detektiva Hortona. Později se objevil ještě v dílech The List a Travelers. || Sleepless je prvním scénářem, který Howard Gordon napsal bez podpory jiného autora. Dosud pokaždé se s ním na scénáři podílel někdo druhý, jako např. Chris Carter u epizody Miracle Man či Alex Gansa u epizod Conduit a Born Again. Po letech však Gordon připouští, že mu Carter byl při psaní scénáře významnou psychickou oporou. || Spánek je zkoumán ve stovkách spánkových center po celém světě. National Geographic píše, že „do spánku upadají všichni savci a ptáci. U delfínů je během spánku aktivní celá polovina mozku, takže delfín si uvědomuje své podvodní prostředí. Kachny divoké spávají seřazené jedna vedle druhé, přičemž ptáci na krajích řady udržují jednu polovinu mozku ve střehu, a mají dokonce otevřené jedno oko, aby včas spatřily blížícího se dravce. Žádné spočinutí však není zadarmo. Zvíře musí ulehnout na poměrně dlouhou dobu, během níž se stává snadnou kořistí dravců.“ Současný stav věcí dobře shrnuje Allan Rechtschaffen, uznávaný badatel v oblasti spánku: „Pokud spánek neslouží nějaké naprosto nezbytné životní funkci, potom je to ta největší chyba, jaké se kdy evoluce dopustila.“ National Geographic spánku a jeho poruchám věnoval dvacetistránkové téma ve vydání z května 2010.

Insomnie, tedy nespavost, kdy pacient nemůže usnout, případně se velmi často probouzí, patří k nejčastějším poruchám spánku. Opakem insomnie je hypersomnie, zvýšená spavost, kdy pacient spí 12 až 14 hodin denně. Jak strašlivá umí insomnie být, dokazuje FFI (fatální rodinná nespavost), nesmírně vzácný syndrom, který je v současnosti zaznamenán přibližně u čtyřiceti rodin na celém světě. Toto dědičné onemocnění mozku se projevuje nejčastěji po padesátce a pacient do jednoho roku umírá naprostým fyzickým i psychickým vyčerpáním. || Válka ve Vietnamu, ve které bojovali příslušníci námořní pěchoty vyšetřovaní v této epizodě, byla jedním z nekrvavějších válečných konfliktů druhé poloviny 20. století. Krizi zažehlo povstání proti francouzské koloniální moci po druhé světové válce, nejznámější část války ale vypukla až v letech šedesátých, kdy se do boje zapojily mezinárodní síly (americké jednotky podporující demokratický Jižní Vietnam a sovětsko-čínské jednotky podporující komunistický Severní Vietnam). Během válečných operací i vzájemných čistek zemřelo na obou stranách přes pět milionů lidí, z čehož téměř čtyři pětiny tvořili civilisté. V roce 1973 byly všemi zúčastněnými stranami podepsány mírové dohody v Paříži, které měly do oblasti přinést mír. Poté, co se americké jednotky stáhly, komunisté dohodu porušili, zaútočili a brzy poté křehké demokratické základy Jižního Vietnamu rozprášili.

Tento článek byl zveřejněn 25.4.2013 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.