1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

1×17 Miracle Man (recenze)

režie Michael Lange | scénář Chris Carter, Howard Gordon | premiéra v USA 18.03.1994 | v ČR 22.09.1995 | český název Zázračný Samuel | hodnocení 60% další názory zde

Mulder se Scullyovou vyšetřují v Tennessee mladého věřícího léčitele, který prý dokáže jedním dotykem své dlaně vyléčit druhému člověku jakoukoliv chorobu. Agenti však mají podezření, že stejně tak rychle, jak dokáže léčit, dokáže i zabíjet.

Scénáristé Chris Carter a Howard Gordon si v epizodě 1×17 Miracle Man vzali na mušku zajímavé, dnešní společností rezonující téma. Televangelíky, tedy kazatele, kteří využívají televize a jiných médií ke svým kázáním, možná znáte z našeho reálného světa i vy. A pokud nejste věřící, tak je zde obrovská pravděpodobnost, že budete tyto lidi upřímně nenávidět. Samuel, se kterým se v této epizodě setkáváme, je však pouze fiktivní postavou, kterou scénáristé skvěle napsali a mladičký herec Scott Bairstow výtečně zahrál.

Samuel Hartley je záhadný mladík, který se svými věrnými vede v Tennessee tzv. Miracle Ministry, tedy jakousi Církev zázraků. Ačkoliv se vám to může jevit jako příběh z jiného světa, ve Spojených státech (potažmo na celém americkém kontinentu) najdeme podobných protestantských církví pěknou řádku. Mě osobně tato problematika vždy velmi zajímala, protože se sektami tohoto typu jsou spojeny některé prapodivné prvky víry a v neposlední řadě také celá řada skandálů či tragédií (vzpomeňme na události z texaského Waca z roku 1993 nebo na náboženský experiment v Jonestownu, který se stal místem největší hromadné sebevraždy v dějinách lidstva).

Jak nám scénáristé v této epizodě celkem věrohodně vykreslili, práce kazatelů, kteří dokáží například jedním dotekem ruky „léčit“ smrtelné choroby, je výhodným byznysem (jen se podívejte, jak vypadá kalifornská Crystal Cathedral, obrázky jsou na Wikipedii). Dost už ale nepříliš férových narážek na ty, kteří se na tomto místě nemohou bránit, a pojďme se věnovat epizodě.

Kariéra režiséra Michaela LangaAkt X nebyla příliš dlouhá – v roce 1994 tento tvůrce natočil vedle Miracle Man ještě vynikající kousky Young at Heart a Ascension, které stály především na jeho zručné režii. Poté se Lange bohužel odmlčel a vrátil se až ve čtvrté řadě, kde režíroval Unrequited. V právě recenzované epizodě odvedl velmi slušnou práci, když navodil stylovou atmosféru amerického Jihu. Velmi dramatickým nábojem oplývají také scény bohoslužeb, kázání či sekvence, ve které se soudní síní proletí stovky kobylek. Proti práci režiséra tak nemohu říct jediného křivého slova, naopak scénáristy bych jemně pokáral za ten zbytečně rychlý konec.

Miracle Man je velmi dobrá epizoda a ačkoliv jsou závěrečné minuty působivé, od veteránů jako je Carter a Gordon bych čekal víc. Dosti mě zklamalo výrazné zapojení postavy šerifa do děje, což – stejně jako narážky na Mulderovu sestru Samanthu – působilo občas zbytečně násilně a nevěrohodně (především pak s přihlédnutím k velmi zajímavě se rozjíždějící první polovině epizody). Odkazy na Mulderovu pohřešovanou sestru, které si jakožto tvůrce mytologie prosadil do děje epizody Chris Carter, jsou na druhou stranu zajímavým poselstvím: když člověk v něco pevně věří, později to začne vidět, ať už to ve skutečnosti existuje či nikoliv.

Pokud jde o krátce zmíněnou scénáristickou dvojku, tak Howard Gordon si zaslouží větší prostor. Tento scénárista na Aktech X pracoval pouze v období prvních čtyř sezón. Krom toho, že produkoval všechno od Deep Throat až po Gethsemane, napsal také rovných 20 epizod (mezi něž patří Sleepless, Dod Kalm či nesmrtelná Grotesque a doslova nadčasová Synchrony). Tvůrce Akt X Carter vždy tvrdil, že Akta X jsou seriálem o Bohu a dalších otázkách víry, což jsme ostatně mohli sledovat i v boji, který sama se sebou občas vedla agentka Scullyová. S epizodou Miracle Man se však toto třaskavé téma dostává do samého centra dění a i když tento díl není dokonalý, lituji, že nám Akta X nenabídla podobných epizod víc.

Tento článek byl zveřejněn 18.5.2009 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.