1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

1×12 Beyond the Sea (recenze)

režie David Nutter | scénář Glen Morgan, James Wong | premiéra v USA 07.01.1994 | v ČR 18.08.1995 | český název Tam za mořem | hodnocení 100% další názory zde

Mulder a Scullyová hledají pomoc u vězně Luthera Lee Boggse, odsouzeného k trestu smrti, který tvrdí, že díky svým schopnostem komunikovat s dušemi mrtvých lidí dokáže najít jiného nebezpečného vraha. Scullyová, která je zmatená po nedávném úmrtí svého otce, Boggsovi začne věřit a uvidí v něm jedinou naději, jak se se svým zesnulým tátou naposledy setkat.

1×12 Beyond the Sea je jednou z nejlépe hodnocených epizod prvních dvou sérií. Chválou v jejím případě nešetřila jen televizní kritika a fanoušci seriálu, ale poněkud nezvykle i samotní tvůrci. Myslím, že nejlepším doporučením je skutečnost, že za nejlepší epizodu první série považuje Beyond the Sea samotný tvůrce seriálu Chris Carter. V podobném duchu se vyjádřil i populární scénárista Darin Morgan (tou dobou ještě jako jeden z producentů) a Gillian Andersonová, kteří shodně označují tento díl za jeden z nejlepších v prvních dvou sezónách. Beyond the Sea je skutečně špičková epizoda, která navíc přichází s několika novými a zajímavými pohledy na charaktery agentů Muldera a Scullyové.

Tak především se jedná o první epizodu, ve které se postava agentky Scullyové otevře tzv. „extrémním možnostem“. V tomto konkrétním případě to znamená, že dosud vždy skeptická agentka uvěří, že by Boggs skutečně mohl promlouvat k duším mrtvých a tím fungovat jako jakási spojka mezi naším světem a světem zesnulých. Dělá to sice poněkud účelově (smutek z nedávné ztráty otce), ale i tak je to docela zásadní zlom. To Mulder naproti tomu tentokrát ukazuje, že ne vždy on je tím věřícím z dvojice agentů. Seriál Akta X byl již od své pilotní epizody postaven na konceptu „Mulder-věřící versus Scullyová-skeptik“, o to větší ocenění si zaslouží práce Jamese Wonga a Glena Morgana, kteří ve svém scénáři onen zaběhnutý koncept zdárně nabourali. I když si neodpustím poznámku, že se s takto zásadním zásahem do charakterů obou postav setkáváme až příliš brzy (jsme teprve v polovině první série), musím uznat, že scénáristé i herci to celé zpracovali a zahráli věrohodně.

Když už jsem zmínil práci herců, nedá mi to vzpomenout dvě jména, kterým tento díl de facto patří. Roli nešťastné a zoufalé ženy zahrála Gillian Andersonová na svůj věk a svoje zkušenosti výborně a je tak Bradu Dourifovi vyrovnaným soupeřem. Dourif v této epizodě předvádí jeden z nejlepších vedlejších hereckých výkonů, které jsme v Aktech X kdy viděli, a bez vážnějších potíží se může zařadit vedle takových velikánů jako Eugene Victor Tooms a Donnie Pfaster. Je jen velká škoda, že toho prostoru nedostal Dourif ještě o něco víc, doslova každá scéna tohoto charismatického herce totiž stojí za to. Brad Dourif je (vedle Vincenta Schiavelliho a Sydneyho Lassicka) dalším hercem z Formanova dramatu One Flew Over the Cuckoo's Nest, který se objevil v Aktech X. Za svoji roli dokonce obdržel prestižní ocenění BAFTA a Zlatý glóbus. Každý fanoušek filmového hororu by pak měl vědět, že Dourif dlouhá léta daboval malého Chuckyho v kultovní hororové sérii Child's Play.

Beyond the Sea je první epizodou, která je věnována převážně postavě agentky Scullyové. Poté, co jsme ve všech předcházejících dílech slyšeli především o Mulderově unesené sestře a agentově zanícení pro paranormální jevy a podobné fenomény, je to velmi příjemná změna. V této epizodě se poprvé objeví kompletní rodina agentky Scullyové – své premiéry se tak dočká matka Margaret i otec William Scully. Pozorní diváci zahlédnou na pohřbu ještě oba Scullyové bratry – mladšího Charlese (toho vidíme zároveň naposledy) a staršího Billa, který se vrátí ještě v mnoha dalších mytologických dílech.

Zajímavosti: Toto je první epizoda, ve které Mulder osloví Scullyovou jejím křestním jménem. || Po zkombinováni jmen dvou vrahů z této epizody (Luther Lee Boggs a Lucas Henry) dostanete jméno Henryho Lee Lucase, skutečného sériového vraha. Tento psychopat začal řádit v roce 1960 ve Spojených státech, kdy zavraždil svou matku, a dopaden byl až roku 1983. Přiznal podíl na šesti stovkách vražd, dokázány mu však byly jen 4 zabití. Byl odsouzen k trestu smrti, který soudce později změnil na doživotní vězení, ve kterém Lucas hnil až do své smrti v roce 2001. || Beyond the Sea je název písničky, kterou si na své svatbě nechali zahrát novomanželé Scullyovi. V roce 1959 tuto píseň nahrál populární americký zpěvák Bobby Darin, který zemřel v roce 1973 v pouhých 37 letech. V roce 2004 o něm vznikl biografický film, o jehož scénář, režii i hlavní roli se postaral oscarový herec Kevin Spacey. Film se jmenuje stejně jako Darinova nejslavnější píseň – Beyond the Sea. Pokud vám tento hudební žánr něco říká, písničku si určitě poslechněte, je moc hezká.

Vaše názory:Skvelé prepojenie s Lutherom Lee Boggsom a Scullyovej napriek tomu, že je skeptička zúfalá snaha spojiť sa aspoň nejako so svetom mŕtvych a svojim otcom. Krásne ukázanie toho, že môžme byť akejkoľvek povahy, ale v takýchto situáciách sa proste zlomíme a utiekame ku čomukoľvek. A keď už som mala pocit, že to viac emotívne a napínavejšie ani nemôže byť, postrelili Muldera.“ – kimberly ||Krásný a smutný díl, který otevírá strašně hodně otázek o životu po smrti, aspoň pro mě. A když jsem tuto epizodu viděla podruhé uvědomila jsem si, že i když otce Scullyové vidíme v seriálu opravdu jenom párkrát, stejně myslím, že si ho každý pamatuje…“ – KayTee

Tento článek byl zveřejněn 9.2.2009 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.