1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11.

1×09 Fallen Angel (recenze)

režie Larry Shaw | scénář Howard Gordon, Alex Gansa | premiéra v USA 19.11.1993 | v ČR 28.07.1995 | český název Padlý anděl | hodnocení 60% další názory zde

Mulder tajně pronikne do armádou uzavřené oblasti, ve které došlo k nehodě Padlého anděla, což je krycí název pro UFO. I přesto, že je následně zatčen, zjišťuje, že ze spadlého UFO unikla nebezpečná mimozemská biologická entita. Krom jiného se Mulder setkává s Maxem Fenigem, členem NICAP, což je organizace, která zkoumá různé typy vzdušných fenoménů.

To, že tvůrci v mytologii Akt X rozehráli velkou hru (pokud tedy kolonizaci a vyhlazení celé planety za velkou hru považujete), je všeobecně známá věc. Méně známější věc je, že v první sérii ještě scénáristé nevěděli, o čem všem budou chtít v mytologii pojednávat, a tak se v epizodách typu Genderbender setkáváme s mimozemšťany nejrůznějšího typu, kteří se například v dalších sériích už vůbec neobjevili. Max Fenig, hlavní postava této epizody, se sice do Akt X vrátila epizodami Tempus Fugit a Max, avšak jeho příběh byl jen jedním z mnoha a v celé konspiraci má jen skutečně zanedbatelný prostor. To ovšem neznamená, že tato epizoda není nijak významná – pro lepší zorientování se v mytologii první série i pro co nejlepší pochopení zmíněné mytologické dvojepizody ze čtvrté řady je určitě dobré Fallen Angel znát, stejně tak se seznámit se zajímavostmi spojenými se vznikem této trikově náročné epizody.

Fallen Angel (což je krom názvu epizody označení pro spadené UFO) je už jen díky paranoidní postavě Maxe Feniga hodně konspirativní epizodou. To v očích některých může tomuto dílu ubrat a v očích jiných zase přibrat. Záleží na každém z vás, jaký typ epizod jste si v Aktech X oblíbili. UFO epizody jsou zpravidla v Aktech X výborné a Fallen Angel jakožto jedna z prvních je velmi dobrým začátkem. Vyzdvihnout musím především herecké obsazení. Scott Bellis, americký herec, který v epizodě ztvárňuje Maxe Feniga (takovou radikálnější a odhodlanější verzi agenta Muldera), zahrál svoji část slušně a věrohodně a víc než kohokoliv jiného vám bude připomínat běžného fanouška Akt X. I když je Fallen Angel mytologickou epizodou jen „napůl“, prostor zde dostal i Jerry Hardin a jeho nezapomenutelný Muž z Pentagonu, Mulderův první informátor. Ten v závěrečné scéně této epizody řekne jednu moudrou věc, kterou je nutno vzít si k srdci v téměř jakékoliv době i situaci.

Always keep your friends close… but keep your enemies closer. – Deep Throat

Mimochodem, co se výše citovaných slov Muže z Pentagonu týče, tak je informátor pronesl přímo před sekčním šéfem Josephem McGrathem. Ten měl v první sérii našlápnuto stát se dalším z mnoha lidí v FBI, kteří Mulderovi a Scullyové znepříjemňují život. Nakonec se však v příběhu následujících epizod neprosadil a objevil se tak pouze v epizodě Fallen Angel. Jeho představitel Frederick Coffin zemřel v červenci 2003.

Pokud jsem u předcházející epizody Space kritizoval slabé vizuální efekty, tak u Fallen Angel to neplatí ani omylem. Ať už se jedná o efekty nebo o velmi slušnou výpravnou stránku celé epizody, vše je na velmi vysoké úrovni (samozřejmě s přihlédnutím k tomu, kdy tato epizoda vznikala). Například neviditelný mimozemšťan, který se na Zemi dostane ve spadeném UFO, vypadá skvěle a velmi působivě.

Tento článek byl zveřejněn 14.11.2007 v 0:00 v kategorii Recenze epizod.